Από τις 14 Μαρτίου μέχρι τις 31 Μαΐου του 2010, στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης έλαβε χώρα μια ιδιαίτερη περίπτωση έκθεσης. Το MoMA παρουσίασε για πρώτη φορά στον χώρο του όχι απλά performance art αλλά ολόκληρη ρετροσπεκτίβα στην δουλειά της μεγάλης εκκεντρικής καλλιτέχνιδος Marina Abramovic, η οποία συνοδεύτηκε από ένα ολοκαίνουργιο κομμάτι που παρουσίασε η ίδια με τίτλο "The Artist Is Present", το οποίο ήταν το μεγαλύτερο σε διάρκεια έργο που είχε παρουσιάσει ποτέ κι ενδεχομένως, το αριστούργημα της πορείας της.
Κατά την διάρκεια 7,5 συνεχόμενων ωρών κάθε μέρα, για έξι μέρες την εβδομάδα και για τρεις σχεδόν μήνες, η Abramovic καθόταν ακίνητη απέναντι από μια καρέκλα, στην οποία προσκαλούταν να καθήσει ο καθένας, κοιτάζοντάς την στα μάτια και επιχειρώντας να επικοινωνήσει μαζί της με έναν απλό, αγνό και τελικά βαθιά επιδραστικό τρόπο. Παράλληλα, μια ομάδα καλλιτεχνών 30 ατόμων, για πρώτη φορά επανερμήνευε τα σημαντικότερα έργα της πολύχρονης καριέρας της στον χώρο του μουσείου, σε μια συγκλονιστική παραγωγή που προσέλκυσε 750.000 θεατές και προκάλεσε ποικίλες αντιδράσεις.
Όταν η φύση του θέματος είναι τόσο εντυπωσιακή και αβανταδόρικη, είναι πολύ δύσκολο να καταλάβεις αν μία ταινία-ντοκιμαντέρ είναι όντως καλή ή απλά την παρασέρνει το εξεταζόμενο θέμα προς την επιτυχία. Στην τελική, όμως, δεν έχει σημασία τι ακριβώς λειτουργεί τόσο σωστά. Το Marina Abramovic: The Artist Is Present μαγνητίζει από την αρχή και προκαλεί, ακόμα και ως αποτύπωση της κορύφωσης της καριέρας της Abramovic, την συναισθηματική συμμετοχή του θεατή. Τα κοντινά στα μάτια της Marina είναι ανατριχιαστικά ζωντανά, το βλέμμα της καταφέρνει να σπάσει τον τέταρτο τοίχο και η αύρα και η παρουσία της καταφέρνουν να προκαλέσουν τον εντυπωσιασμό, ακόμα κι αν πρόκειται για μια μαγνητοσκοπημένη καταγραφή. Παράλληλα, με το οπτικό συνοδευτικό υλικό από τα πρώτα performance κομμάτια της Abramovic, η εικόνα συμπληρώνεται, το ειδικό βάρος κάθε παράστασης στοιχειοθετείται και όλα κλιμακώνονται μέχρι την Νέα Υόρκη και το MoMA.
Η προσωπική ζωή της Abramovic και κυρίως ο δεσμός της με τον επίσης καλλιτέχνη και συνοδοιπόρο της, Ulay, καταλαμβάνει κομβική θέση στην ανάπτυξη της ταινίας. Η Marina κι ο Ulay διεύρυναν τα όρια της τέχνης, αποτέλεσαν ορόσημο για την επόμενη γενιά καλλιτεχνών, πορεύτηκαν μαζί στην ζωή για δώδεκα έντονα χρόνια και χώρισαν εξίσου εντυπωσιακά αφού διέσχησαν ολόκληρο το Σινικό Τείχος. Ο καθένας ξεκίνησε από διαφορετικό άκρο και όταν συναντήθηκαν στο κέντρο, αυτό ήταν και το ορόσημο του χωρισμού τους. Η επανασυνάντησή τους στα πλαίσια της προετοιμασίας της ρετροσπεκτίβας και η επαναφορά των αναμνήσεων θα είναι καθοριστικά στην δημιουργία και την εκτέλεση του The Artist Is Present και αποτελούν μάλλον το δυνατότερο κομμάτι του ντοκιμαντέρ.
Καλύπτοντας συνοπτικά αλλά περιεκτικά τόσο τις παιδικές επιρροές της Marina, όσο και τα πρώτα χρόνια της επαγγελματικής της πορείας, το Marina Abramovic: The Artist Is Present δίνει πρόσβαση στο μεγαλείο της χαρισματικής καλλιτέχνιδος, επιτρέποντας στο παγκόσμιο κοινό να εξοικειωθεί με το έργο της και να αναγνωρίσει την αξία της, έστω και μετά από 40 χρόνια καριέρας. Μαζί με το Bob Wilson's Life And Death of Marina Abramovic (το οποίο καλύπτει περισσότερο την προσωπική της ζωή) αποτελούν ένα ιδανικό δίπτυχο για την ζωή και το έργο της, το έργο αναμφισβήτητα μιας από τις σημαντικότερες προσωπικότητες της σύγχρονης τέχνης. (4*/5)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου