Ορίζοντας επίσημα την έναρξη της ελληνικής φεστιβαλικής περιόδου, οι Νύχτες Πρεμιέρας φέτος θα διεξαχθούν από τις 19 έως τις 30 Σεπτέμβρη στους κινηματογράφους Δαναό 1 και 2, Odeon Όπερα 1 και 2 και Ιντεάλ, έπειτα από την αναγκαστική αλλαγή στέγης μετά τις περσινές καταστροφές που υπέστησαν Αττικόν και Απόλλων. Με ένα πρόγραμμα που συγκεντρώνει κάποια δυνατά indie φετινά χαρτιά, ταινίες που προσφέρονται για σινεφιλικές ανακαλύψεις και τις πατροπαράδοτες avant premieres αναμενόμενων ταινιών του φθινοπώρου, οι Νύχτες Πρεμιέρας αποκάλυψαν την Πέμπτη στην συνέντευξη τύπου το πλήρες πρόγραμμα του φετινού φεστιβάλ κι εμείς, αναμενόμενα, ξεχωρίσαμε τις προφανείς επιλογές από τις πραγματικά ενδιαφέρουσες περιπτώσεις
ΔΙΕΘΝΕΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ
Με ένα σύνολο ταινιών που προσανατολίζεται περισσότερο στην εξερεύνηση μικρών καθημερινών ιστοριών με οικουμενική ισχύ, το τμήμα του διεθνές διαγωνιστικού αποτελείται από ταινίες που έχουν ξεχωρίσει σε φεστιβάλ παραδοσιακά ανεξάρτητου κινηματογράφου, όπως το Sundance και το SXSW. Αν και όλες οι ταινίες του τμήματος έχουν την δυνατότητα να κάνουν την έκπληξη, το ένστικτό μας ξεχωρίζει την δεύτερη σκηνοθετική δουλειά της Ursula Meier, L' Enfant d'en Haut (το οποίο σε μια κίνηση της τελευταίας στιγμής, η εταιρία διανομής κυκλοφορεί στις αίθουσες στις 27/9), το πολυγυρισμένο σε SXSW, San Francisco και Κάννες, Gimme the loot, το βραβείο σκηνοθεσίας του φετινού Sundance, δανέζικο Teddy Bear αλλά, κυρίως, την ιδιαίτερη μίξη ντοκιμαντέρ και μυθοπλασίας του The Oversimplification Of Her Beauty (φωτό), που υπόσχεται πολλά και hopefully delivers.
ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΦΙΛΜ
Προφανές ξε-προφανές, highlight του τμήματος παραμένει το ντοκιμαντέρ για την τελευταία συναυλία των LCD Soundsystem, ερχόμενο φρέσκο φρέσκο από το φετινό Sundance, Shut up and play the hits. Τα υπόλοιπα φιλμ καλύπτουν ένα μεγάλο μουσικό εύρος, από τον Marley του Kevin McDonald μέχρι την hip-hop extravaganza του Uprising: Hip Hop and the LA Riots, στο τμήμα του φεστιβάλ που βοηθάει κατά πολύ στην δημιουργία του ξεχωριστού προφίλ που επιθυμούν να δημιουργήσουν οι Νύχτες Πρεμιέρας. Ειδική μνεία και στο Searching for Sugarman, που αφορά την ιδιαίτερη περίπτωση του Σίξτο Ροντρίγκεζ, του μεγαλύτερου U.S. rock icon των 70ς που δεν υπήρξε ποτέ αλλά λόγω ενός παιχνιδιού της μοίρας έμελλε να αποκτήσει ένα πολύ μεγαλύτερο ρόλο στην ιστορία, το οποίο σύμφωνα με τους ανθρώπους του φεστιβάλ ενδεχομένως να είναι και η καλύτερη φετινή επιλογή του.
ΠΑΝΟΡΑΜΑ
Επιλογές από τα φεστιβάλ SXSW, Tribeca, Εδιμβούργου, Ρόττερνταμ αλλά και από το διαγωνιστικό του Βερολίνου και του Sundance, συμπληρώνουν το πρόγραμμα του Πανοράματος. Προφανείς (και ασφαλείς) επιλογές το Safety Not Guaranteed (φωτό) το φετινό indie sensation που ξεκίνησε δημιουργώντας buzz από το φετινό διαγωνιστικό του Sundance αλλά και η queer αποκάλυψη της χρονιάς Keep the Lights on, γεμάτη φεστιβαλικές προβολές και διακρίσεις.
Παρόλα αυτά, αν θες να τολμήσεις κάτι όχι τόσο σίγουρο, μην αγνοήσεις το σκηνοθετικό ντεμπούτο (σε ταινία μεγάλου μήκους) του Matthew Lillard (ναι, του Scream και του Scooby Doo), Fat Kid rules the world, το οποίο ενθουσίασε στην Αμερική, όσο κι αν δεν κερδίζει τις εντυπώσεις από πριν, αλλά και το Rubberneck, που φιλοδοξεί να γίνει μία από τις πιο unsettling εμπειρίες του φεστιβάλ.
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ
Δε θα ήταν υπερβολικό να πει κανείς ότι ειδικά φέτος το τμήμα των ντοκιμαντέρ παρουσιάζει ενδεχομένως μεγαλύτερο ενδιαφέρον από το τμήμα της μυθοπλασίας. Κάποια από τα πιο πολυσυζητημένα ντοκιμαντέρ της χρονιάς θα προβληθούν στα πλαίσια του προγράμματος, μαζί με φιλμαρισμένα πορτρέτα προσωπικοτήτων όπως ο Woody Allen και ο Roman Polanski. Τα φώτα βέβαια πέφτουν αναμενόμενα στο Marina Abramovic: The Artist Is Present, το πρώτο από τα δύο φετινά ντοκιμαντέρ που ασχολούνται με τα project και, κατ' επέκταση, την ζωή της εμβληματικής καλλιτέχνιδος (το δεύτερο είναι το επίσης εντυπωσιακό Bob Wilson's Life And Death of Marina Abramovic που προβλήθηκε στην Βενετία).
Εξίσου αναμενόμενο είναι και το περίφημο ντοκιμαντέρ που ασχολείται με την εμβάθυνση στη "Λάμψη" του Κιούμπρικ και τις πολυάριθμες ερμηνείες και αναλύσεις που έχουν αναπτυχθεί γύρω από αυτή, Room 237. Εκτός, όμως, από τις παραπάνω κραυγαλέες περιπτώσεις, μην παραλείψετε να τσεκάρετε τόσο το Bully, το ντοκιμαντέρ σχετικά με το bullying στην περίοδο της εφηβείας, που πέρυσι σε μια σκανδαλώδη κίνηση η επιτροπή λογοκρισίας στην ΗΠΑ το χαρακτήρισε ως "Ακατάλληλο για Ανηλίκους", όσο και το The Source (φωτό), σχετικά με την πορεία μιας πραγματικής αίρεσης, από την αρχική υπόσχεση για ένα καλύτερο μέλλον μέχρι το δραματικό φινάλε την δεκαετία του ΄70.
ΜΕΤΑ ΤΑ ΜΕΣΑΝΥΧΤΑ
Αναμενόμενα, το μεταμεσονύχτιο πρόγραμμα προσφέρει τρόμο και καφρίλα σε ίσες δόσεις, με ταινίες που λίγο πολύ δοκιμάστηκαν από το αντίστοιχο κοινό του εξωτερικού και πήραν την σφραγίδα έγκρισης. Αυτό που ξεχωρίζει, αναμενόμενα, είναι το Citadel (φωτό), φορτωμένο με το βραβείο κοινού του SXSW, αλλά και το διεστραμμένα κωμικό Grabbers. Ενδιαφέρουσα λεπτομέρεια, και τα δύο είναι ιρλανδικές συμπαραγωγές.
ΠΡΕΜΙΕΡΕΣ
Ναι, υπάρχει η έναρξη με το Rust and Bone (φωτό) του Jacques Audiard και το όλο buzz από τις Κάννες. Ναι, υπάρχει το κλείσιμο με το πολυαναμενόμενο Beasts Of The Southern Wild, που έχει γίνει αγαπημένο των Αμερικανών κριτικών και του κοινού. Ναι, υπάρχουν οι avant premieres των Cosmopolis και On The Road του διαγωνιστικού των Καννών, όπως και ο χρυσός Φοίνικας του Amour. Όμως αυτά τα ξέρεις ήδη, και ακόμα κι αν δεν καταφέρεις να τα δεις στο φεστιβάλ, μέχρι τα μέσα Νοεμβρίου όλα θα έχουν κυκλοφορήσει κανονικά στις αίθουσες (ξεκινώντας στις 27 του μήνα με το Cosmopolis και συνεχίζοντας την επόμενη εβδομάδα, 4 Οκτώβρη, με το Amour).
Πέρα από αυτά, όμως, οι πραγματικές εκπλήξεις ήρθαν από αλλού. Η Αργυρή Άρκτος Σκηνοθεσίας στο Βερολίνο Barbara, η αποκάλυψη του Sundance, με το βραβείο κοινού και το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής στις αποσκευές, The Sessions, το σχετικά με τον δύσκολο δρόμο της απεξάρτησης Smashed, αλλά κυρίως, η νέα δουλειά του Xavier Dolan, Laurence Anyways, ξεχωρίζουν σε ένα ήδη στριμωγμένο πρόγραμμα. Φυσικά, δεν λείπουν και οι ελληνικές πρεμιέρες, όπως και μία προβολή έκπληξη που υπόσχεται "το σκηνοθετικό ντεμπούτο μεγάλου μήκους ενός από τους πιο ξεχωριστούς έλληνες σκηνοθέτες."
ΥΠΟΛΟΙΠΑ ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ
Σαφώς για άλλη μια χρονιά τρέχει το διαγωνιστικό ταινιών μικρού μήκους, όπως και τα ετήσια αφιερώματα. Φέτος, οι Νύχτες Πρεμιέρας, προβάλλουν μια σειρά ταινιών του studio Nikkatsu, με αφορμή την συμπλήρωση εκατό χρόνων από την ίδρυσή του, καλύπτοντάς τα σημεία σταθμούς στην εκατονταετή ιστορία του. Ανάμεσα στα έργα που θα προβληθούν περιλαμβάνεται και το ιστορικό The Sun in the Last Days of the Shogunate (φωτό), το οποίο ψηφίστηκε από το θρυλικό ιαπωνικό περιοδικό Kinema Junpo ως η πέμπτη καλύτερη ιαπωνική ταινία όλων των εποχών. Παράλληλα, το φεστιβάλ διοργανώνει αφιέρωμα στον camp κινηματογράφο, φιλοξενώντας "πέντε χαρακτηριστικά παραδείγματα του είδους, θέλοντας να δώσει μια γεύση από μια κινηματογραφική υποκατηγορία πικάντικη και πέρα για πέρα νόστιμη", σύμφωνα με το επίσημο δελτίο, ενώ την τιμητική του έχει και ο Whit Stillman, που με το τελευταίο του έργο Damsels in Distress, που θα προβληθεί παρουσία του, δίνει την αφορμή για μια συνολική αποτίμηση του έργου του.
Το πλήρες πρόγραμμα των Νυχτών Πρεμιέρας βρίσκεται στην επίσημη ιστοσελίδα του φεστιβάλ.
Με ένα σύνολο ταινιών που προσανατολίζεται περισσότερο στην εξερεύνηση μικρών καθημερινών ιστοριών με οικουμενική ισχύ, το τμήμα του διεθνές διαγωνιστικού αποτελείται από ταινίες που έχουν ξεχωρίσει σε φεστιβάλ παραδοσιακά ανεξάρτητου κινηματογράφου, όπως το Sundance και το SXSW. Αν και όλες οι ταινίες του τμήματος έχουν την δυνατότητα να κάνουν την έκπληξη, το ένστικτό μας ξεχωρίζει την δεύτερη σκηνοθετική δουλειά της Ursula Meier, L' Enfant d'en Haut (το οποίο σε μια κίνηση της τελευταίας στιγμής, η εταιρία διανομής κυκλοφορεί στις αίθουσες στις 27/9), το πολυγυρισμένο σε SXSW, San Francisco και Κάννες, Gimme the loot, το βραβείο σκηνοθεσίας του φετινού Sundance, δανέζικο Teddy Bear αλλά, κυρίως, την ιδιαίτερη μίξη ντοκιμαντέρ και μυθοπλασίας του The Oversimplification Of Her Beauty (φωτό), που υπόσχεται πολλά και hopefully delivers.
ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΦΙΛΜ
Προφανές ξε-προφανές, highlight του τμήματος παραμένει το ντοκιμαντέρ για την τελευταία συναυλία των LCD Soundsystem, ερχόμενο φρέσκο φρέσκο από το φετινό Sundance, Shut up and play the hits. Τα υπόλοιπα φιλμ καλύπτουν ένα μεγάλο μουσικό εύρος, από τον Marley του Kevin McDonald μέχρι την hip-hop extravaganza του Uprising: Hip Hop and the LA Riots, στο τμήμα του φεστιβάλ που βοηθάει κατά πολύ στην δημιουργία του ξεχωριστού προφίλ που επιθυμούν να δημιουργήσουν οι Νύχτες Πρεμιέρας. Ειδική μνεία και στο Searching for Sugarman, που αφορά την ιδιαίτερη περίπτωση του Σίξτο Ροντρίγκεζ, του μεγαλύτερου U.S. rock icon των 70ς που δεν υπήρξε ποτέ αλλά λόγω ενός παιχνιδιού της μοίρας έμελλε να αποκτήσει ένα πολύ μεγαλύτερο ρόλο στην ιστορία, το οποίο σύμφωνα με τους ανθρώπους του φεστιβάλ ενδεχομένως να είναι και η καλύτερη φετινή επιλογή του.
ΠΑΝΟΡΑΜΑ
Επιλογές από τα φεστιβάλ SXSW, Tribeca, Εδιμβούργου, Ρόττερνταμ αλλά και από το διαγωνιστικό του Βερολίνου και του Sundance, συμπληρώνουν το πρόγραμμα του Πανοράματος. Προφανείς (και ασφαλείς) επιλογές το Safety Not Guaranteed (φωτό) το φετινό indie sensation που ξεκίνησε δημιουργώντας buzz από το φετινό διαγωνιστικό του Sundance αλλά και η queer αποκάλυψη της χρονιάς Keep the Lights on, γεμάτη φεστιβαλικές προβολές και διακρίσεις.
Παρόλα αυτά, αν θες να τολμήσεις κάτι όχι τόσο σίγουρο, μην αγνοήσεις το σκηνοθετικό ντεμπούτο (σε ταινία μεγάλου μήκους) του Matthew Lillard (ναι, του Scream και του Scooby Doo), Fat Kid rules the world, το οποίο ενθουσίασε στην Αμερική, όσο κι αν δεν κερδίζει τις εντυπώσεις από πριν, αλλά και το Rubberneck, που φιλοδοξεί να γίνει μία από τις πιο unsettling εμπειρίες του φεστιβάλ.
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ
Δε θα ήταν υπερβολικό να πει κανείς ότι ειδικά φέτος το τμήμα των ντοκιμαντέρ παρουσιάζει ενδεχομένως μεγαλύτερο ενδιαφέρον από το τμήμα της μυθοπλασίας. Κάποια από τα πιο πολυσυζητημένα ντοκιμαντέρ της χρονιάς θα προβληθούν στα πλαίσια του προγράμματος, μαζί με φιλμαρισμένα πορτρέτα προσωπικοτήτων όπως ο Woody Allen και ο Roman Polanski. Τα φώτα βέβαια πέφτουν αναμενόμενα στο Marina Abramovic: The Artist Is Present, το πρώτο από τα δύο φετινά ντοκιμαντέρ που ασχολούνται με τα project και, κατ' επέκταση, την ζωή της εμβληματικής καλλιτέχνιδος (το δεύτερο είναι το επίσης εντυπωσιακό Bob Wilson's Life And Death of Marina Abramovic που προβλήθηκε στην Βενετία).
Εξίσου αναμενόμενο είναι και το περίφημο ντοκιμαντέρ που ασχολείται με την εμβάθυνση στη "Λάμψη" του Κιούμπρικ και τις πολυάριθμες ερμηνείες και αναλύσεις που έχουν αναπτυχθεί γύρω από αυτή, Room 237. Εκτός, όμως, από τις παραπάνω κραυγαλέες περιπτώσεις, μην παραλείψετε να τσεκάρετε τόσο το Bully, το ντοκιμαντέρ σχετικά με το bullying στην περίοδο της εφηβείας, που πέρυσι σε μια σκανδαλώδη κίνηση η επιτροπή λογοκρισίας στην ΗΠΑ το χαρακτήρισε ως "Ακατάλληλο για Ανηλίκους", όσο και το The Source (φωτό), σχετικά με την πορεία μιας πραγματικής αίρεσης, από την αρχική υπόσχεση για ένα καλύτερο μέλλον μέχρι το δραματικό φινάλε την δεκαετία του ΄70.
ΜΕΤΑ ΤΑ ΜΕΣΑΝΥΧΤΑ
Αναμενόμενα, το μεταμεσονύχτιο πρόγραμμα προσφέρει τρόμο και καφρίλα σε ίσες δόσεις, με ταινίες που λίγο πολύ δοκιμάστηκαν από το αντίστοιχο κοινό του εξωτερικού και πήραν την σφραγίδα έγκρισης. Αυτό που ξεχωρίζει, αναμενόμενα, είναι το Citadel (φωτό), φορτωμένο με το βραβείο κοινού του SXSW, αλλά και το διεστραμμένα κωμικό Grabbers. Ενδιαφέρουσα λεπτομέρεια, και τα δύο είναι ιρλανδικές συμπαραγωγές.
ΠΡΕΜΙΕΡΕΣ
Ναι, υπάρχει η έναρξη με το Rust and Bone (φωτό) του Jacques Audiard και το όλο buzz από τις Κάννες. Ναι, υπάρχει το κλείσιμο με το πολυαναμενόμενο Beasts Of The Southern Wild, που έχει γίνει αγαπημένο των Αμερικανών κριτικών και του κοινού. Ναι, υπάρχουν οι avant premieres των Cosmopolis και On The Road του διαγωνιστικού των Καννών, όπως και ο χρυσός Φοίνικας του Amour. Όμως αυτά τα ξέρεις ήδη, και ακόμα κι αν δεν καταφέρεις να τα δεις στο φεστιβάλ, μέχρι τα μέσα Νοεμβρίου όλα θα έχουν κυκλοφορήσει κανονικά στις αίθουσες (ξεκινώντας στις 27 του μήνα με το Cosmopolis και συνεχίζοντας την επόμενη εβδομάδα, 4 Οκτώβρη, με το Amour).
Πέρα από αυτά, όμως, οι πραγματικές εκπλήξεις ήρθαν από αλλού. Η Αργυρή Άρκτος Σκηνοθεσίας στο Βερολίνο Barbara, η αποκάλυψη του Sundance, με το βραβείο κοινού και το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής στις αποσκευές, The Sessions, το σχετικά με τον δύσκολο δρόμο της απεξάρτησης Smashed, αλλά κυρίως, η νέα δουλειά του Xavier Dolan, Laurence Anyways, ξεχωρίζουν σε ένα ήδη στριμωγμένο πρόγραμμα. Φυσικά, δεν λείπουν και οι ελληνικές πρεμιέρες, όπως και μία προβολή έκπληξη που υπόσχεται "το σκηνοθετικό ντεμπούτο μεγάλου μήκους ενός από τους πιο ξεχωριστούς έλληνες σκηνοθέτες."
ΥΠΟΛΟΙΠΑ ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ
Σαφώς για άλλη μια χρονιά τρέχει το διαγωνιστικό ταινιών μικρού μήκους, όπως και τα ετήσια αφιερώματα. Φέτος, οι Νύχτες Πρεμιέρας, προβάλλουν μια σειρά ταινιών του studio Nikkatsu, με αφορμή την συμπλήρωση εκατό χρόνων από την ίδρυσή του, καλύπτοντάς τα σημεία σταθμούς στην εκατονταετή ιστορία του. Ανάμεσα στα έργα που θα προβληθούν περιλαμβάνεται και το ιστορικό The Sun in the Last Days of the Shogunate (φωτό), το οποίο ψηφίστηκε από το θρυλικό ιαπωνικό περιοδικό Kinema Junpo ως η πέμπτη καλύτερη ιαπωνική ταινία όλων των εποχών. Παράλληλα, το φεστιβάλ διοργανώνει αφιέρωμα στον camp κινηματογράφο, φιλοξενώντας "πέντε χαρακτηριστικά παραδείγματα του είδους, θέλοντας να δώσει μια γεύση από μια κινηματογραφική υποκατηγορία πικάντικη και πέρα για πέρα νόστιμη", σύμφωνα με το επίσημο δελτίο, ενώ την τιμητική του έχει και ο Whit Stillman, που με το τελευταίο του έργο Damsels in Distress, που θα προβληθεί παρουσία του, δίνει την αφορμή για μια συνολική αποτίμηση του έργου του.
Το πλήρες πρόγραμμα των Νυχτών Πρεμιέρας βρίσκεται στην επίσημη ιστοσελίδα του φεστιβάλ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου