Τετάρτη, 3 Απριλίου 2013

Around The Globe On A Reel, Στάση Δέκατη: Το Σύνδρομο της Φλωρεντίας

O Mark Twain είχε γράψει ότι "ο Δημιουργός δημιούργησε την Ιταλία από τα σχέδια του Μιχαήλ Άγγελου" και η ιταλική πόλη που τον επιβεβαιώνει πιο περίτρανα από όλες είναι η Φλωρεντία. Αν και όχι τόσο προτιμητέα από την κινηματογραφική κοινότητα όσο η Ρώμη ή η Βενετία, η Φλωρεντία είναι η πραγματική αναγεννησιακή πόλη της Ιταλίας και εκείνη που είναι ικανή να εμπνεύσει τόσο τον ρομαντισμό όσο και το μυστήριο. Όχι με τον επιβλητικό (αλλά προφανή) τρόπο της Βενετίας, αλλά με ένα πιο ύπουλο, υποβλητικό στυλ, το οποίο φανερώνει τον όποιο κίνδυνο μόνο όταν είναι πλέον αργά. 

Δεν είναι τυχαίο που ο Brian DePalma στο Obsession του (φωτό), την ταινία που παίζει απροκάλυπτα με όλες τις χιτσκοκικές του επιρροές και εμμονές, αποφάσισε να τοποθετήσει την αρχή της εμμονής του τίτλου στην Φλωρεντία, την πόλη στην οποία επανέρχεται και ο πρωταγωνιστής για να δώσει την εκκίνηση στους κύκλους της ζωής του. Όπως και ο Δαυίδ του Μιχαήλ Άγγελου, που κοσμεί την πόλη, η Φλωρεντία είναι εκείνο το μέρος με την αφανή δύναμη, που κρύβει την έκπληξη και την ανατροπή από το πρώτο, ορατό επίπεδο. Ακριβώς όπως θα έκανε και ο πιο επικίνδυνος αντίπαλος.  Ή καλύτερα, ακριβώς όπως θα όφειλε να λειτουργεί ένα κατάλληλο κινηματογραφικό σκηνικό.

A room with a view (1985): Στην πρώτη επίσκεψη της Lucy (Helena Bonham Carter) στην Φλωρεντία, η κυρία Lavish, μία από τους εκκεντρικούς επισκέπτες της Pensione Bartolini, της εξηγεί ότι "κάθε πόλη έχει την δική της μυρωδιά". Και όντως, η Lucy όχι μόνο θα ανακαλύψει την μοναδικότητα της πόλης αλλά και θα την ταυτίσει με τη ρομαντική της αφύπνιση.

Light In The Piazza (1962): Ρομαντισμού αφύπνισης συνέχεια. Η εικοσιπεντάχρονη Κλάρα, η οποία είχε μικρή ένα ατύχημα που περιόρισε την πνευματική της ικανότητα, είναι η κόρη της Meg (Olivia deHavilland). Καθώς κάνει διακοπές με την μητέρα της στην Φλωρεντία (και αργότερα στην Ρώμη), η Κλάρα γνωρίζει τον άνθρωπο (Ιταλό, φυσικά), που ίσως της δώσει επιτέλους την ευκαιρία για μια φυσιολογική, οικογενειακή ζωή. Θα φανερώσει, όμως, η Φλωρεντία και το σκοτεινό της πρόσωπο; 

Stay as you are (Così come sei, 1978): Φλωρεντία. Marcelo Mastroianni. Και η Nastassja Kinski σε μία από τις πιο ερωτικές ερμηνείες της δεκαετίας του 1970. Και όχι μόνο.

My friends( Amici Miei, 1975): Το Jaws δεν πήγε ποτέ στο νούμερο ένα των εισπράξεων στην Ιταλία γιατί είδε την πλάτη μιας κλασικής ιταλικής (στην επιφάνεια) κωμωδίας. Τέσσερις μεσήλικοι φίλοι αρνούνται να μεγαλώσουν και οργανώνουν φάρσες, παρατείνοντας την εκπρόθεσμη εφηβεία τους. Μπορείς να βασιστείς στην Φλωρεντία για την δημιουργία της γλυκόπικρης αίσθησης, μέχρι την άφιξη του αναπόφευκτου θανάτου.

Hannibal (2001): Ποτέ η Φλωρεντία δεν παρουσιάστηκε πιο γοτθική, μυστηριακή και, τελικά, επικίνδυνη από ότι στο Hannibal του Ridley Scott. Δε θα μπορούσε καμία άλλη πόλη να γίνει το καταφύγιο του πιο καλλιεργημένου και θανάσιμα γοητευτικού serial killer της ιστορίας.

The Portrait Of A Lady (1996): Οι Αμερικανοί έχουν μακρύ ιστορικό καταφυγής στην Ευρώπη (και δη στην Ιταλία) προς "ανακάλυψη του εαυτού τους". Η Φλωρεντία αποτελεί την επιλογή της πλούσιας κληρονόμου Isabel Archer (Nicole Kidman), η οποία δεν μπορεί να αντισταθεί ούτε στην πόλη αλλά ούτε και στην έλξη του συλλέκτη (όχι μόνο έργων τέχνης) John Malkovich.

Obsession (1976):  Ομοίως, ο Brian DePalma αποφάσισε να στήσει το δικό του Vertigo στην Φλωρεντία και να συμφιλιωθεί απροκάλυπτα με την πλευρά του που αποθέωνε τον Άλφρεντ Χίτσκοκ. Η επιστροφή στην Φλωρεντία δεν είναι μόνο η αρχή ενός κύκλου αλλά και η εκκίνηση της καταστροφής.


The Elective Affinities (Le affinità elettive, 1996): Οι αδερφοί Taviani τοποθετούν την Isabelle Huppert σ' ένα ρομαντικό γαϊτανάκι, διασκευάζοντας το ομώνυμο βιβλίο του Goethe. Δεν είναι όσο ελαφρύ μπορεί να ακούγεται.

Paisan (Paisà, 1946):  To Paisan αποτελεί το δεύτερο μέρος της τριλογίας του πολέμου του Roberto Rosellini. Σε αυτό, η Ponte Vecchio είναι η μόνη γέφυρα που παραμένει αβομβάρδιστη ενώνοντας το ελεύθερο μισό της Φλωρεντίας με το κομμάτι της που ακόμα χαρακτηρίζεται από τις μάχες μεταξύ των Γερμανών και των Ιταλών ανταρτών. Ταυτόχρονα, χωρίζει την Αμερικανίδα νοσοκόμα Hariet από τον "Lupo", τον αγαπημένο της που πλέον είναι ο αρχηγός των ανταρτών.

Tea with Mussolini (1999):  Στο ίδιο χρονικό πλαίσιο, μια ομάδα Αμερικανών και Βρετανών γυναικών, βιώνουν μια ψεύτικη ασφάλεια στην Φλωρεντία, πίνοντας τσάι τα απογεύματα. Δε θα αργήσει να διαταραχτεί αυτή η επισφαλής ισορροπία, στο σχεδόν αυτοβιογραφικό δημιούργημα του Franco Zeffirelli.

Up at the villa (2000): Λίγο πριν τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο, βέβαια, η Kristin Scott Thomas είχε προλάβει να μπλέξει σε μια ιστορία θανάτου, υποταγής και εκβιασμού με τον Sean Penn στην Φλωρεντία. Είπαμε, δεν είναι να επισκέπτονται οι Αμερικανοί (ούτε καν οι Βρετανοί) την Ιταλία.


September Affair (1950): Όταν η Manina Stuart (Joan Fontaine), μια διακεκριμένη πιανίστρια, και ο David (Joseph Cotten), ένας επιχειρηματίας δηλώνονται νεκροί ύστερα από την συντριβή της πτήσης στην οποία θα επέβαιναν, οι δυο τους αποφασίζουν να ξεκινήσουν μια νέα ζωή στην Φλωρεντία, αποκομμένοι ο καθένας από τους δεσμούς και τις υποχρεώσεις του παρελθόντος. Μια τυχαία γνωριμία θα εξελιχθεί σε κάτι πολύ περισσότερο.

Something in the air (Après mai, 2012): Μια νέα αρχή, ή τουλάχιστον ένα διάλειμμα από την παλιά ζωή, αναζητούν και οι νέοι του Olivier Assayas, μετά τα γεγονότα του Μάη του '68. Όντας καλλιτέχνες, δε θα μπορούσαν να μην επιλέξουν την Φλωρεντία, ως κομμάτι του ταξιδιού τους. Όμως ο πολιτικός αγώνας γρήγορα θα μεταβληθεί σε υπαρξιακή κρίση.

Romola (1924): Τα ερωτικά προβλήματα στην Φλωρεντία ξεκίνησαν ήδη από τον βωβό κινηματογράφο, με την Romola να γίνεται θύμα ενός γάμου συμφέροντος και όχι πραγματικής αγάπης. Μην κρίνετε αυστηρά την ταινία, στα '20ς αυτά ήταν πραγματικά προβλήματα.

The Stendhal Syndrome (1996): Τέλος, η Asia Argento επισκέπτεται το μουσείο Uffici και εντυπωσιάζεται τόσο από τους πίνακες και την τέχνη, που παθαίνει κυριολεκτικά σοκ. Συγκεκριμένα, εμφανίζει το σύνδρομο του Stendhal, το οποίο είναι απλά η αφορμή ώστε ο Dario Argento να γυρίσει τα πιο άβολα πλάνα που θα μπορούσε ποτέ να δημιουργήσει ένας πατέρας για την κόρη του. Όλα για την τέχνη. Όλα για την Φλωρεντία.

Around The Globe On A Reel, Οι προηγούμενες στάσεις
Πρώτη Στάση: Ρίο
Δεύτερη Στάση: 10 Things To Do In Tokyo
Τρίτη Στάση: Χαβάη, τροπικά νερά και Αμερικανοί στρατιώτες
Τέταρτη Στάση: Postcards from Venice
Πέμπτη Στάση: Όχι μόνο μεσάνυχτα στο Παρίσι
Έκτη Στάση: To Εδιμβούργο στο πέρασμα του χρόνου
Έβδομη στάση: San Francisco, κίνδυνος και καταστροφή
Όγδοη στάση: Λονδίνο, σήμερα θα πάρουμε το μετρό
Ένατη στάση: Bienvenido a Miami

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...