Πέμπτη, 23 Αυγούστου 2012

La Biennale di Venezia: Φώτα, κάμερα, 69o Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας.

Μία βδομάδα πριν το φεστιβάλ σηκώσει αυλαία και δώσει επίσημα την έναρξη του φθινοπωρινού βομβαρδισμού από πιο καλλιτεχνικές -θεωρητικά- ταινίες, συγκεντρώσαμε τις ταινίες από όλα τα παράλληλα τμήματα της φετινής Mostra και, όπως αρμόζει σε κάθε μεγάλο φεστιβάλ, το ντιεξομπλογκ ξεχώρισε τις προσωπικές του πολυαναμενόμενες συμμετοχές στο line-up. Περισσότερο νηφάλιο και λιγότερο επιφανειακά λαμπερό από ότι τις προηγούμενες χρονιές, για πρώτη φορά υπό την καλλιτεχνική επίβλεψη του Alberto Barbera, το φεστιβάλ επιχειρεί φέτος να προβάλλει τις καινούριες δουλειές καταξιωμένων δημιουργών αλλά και εντυπωσιακά (ελπίζουμε) ντεμπούτα σκηνοθετών που έχουν στόχο την παρουσίαση καινούριων τάσεων, ιδεών και ανόθευτων δημιουργιών. Παράλληλα, με 20 περίπου συμμετοχές από γυναίκες σκηνοθέτες, επιχειρεί να δώσει απάντηση στην κριτική που αντιμετώπισε το φεστιβάλ Καννών για την έλλειψη γυναικείων φωνών, ευελπιστώντας να το βγάλουν ασπροπρόσωπο. (Σημ.: οι επιλογές έχουν γίνει με καθαρά προσωπικά κριτήρια και η σειρά είναι κάπως αξιολογική)


ΕΠΙΣΗΜΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ VENEZIA 69


1) THE MASTER του PAUL THOMAS ANDERSON


Ο Paul Thomas Anderson έχει επιδείξει ένα εντυπωσιακό σερί καταπληκτικών ταινιών με κορύφωση το There Will be blood και ελπίζουμε το Master (trailer) να συνεχίσει αυτή την παράδοση. Η ταινία, έχοντας ήδη συγκεντρώσει τα φώτα της δημοσιότητας για το αν αφορά ή όχι συγκαλυμμένα την ζωή του ιδρυτή του κινήματος της Σαϊεντολογίας και με ένα πλούσιο cast (Philip Seymour Hoffman, Joaquin Phoenix, Amy Adams) στο δυναμικό της, είναι ήδη για πολλούς η πιο αναμενόμενη δημιουργία της χρονιάς.

2) TO THE WONDER του TERRENCE MALICK


Εύκολη επιλογή, με το καινούριο έργο του εκκεντρικού δημιουργού να έρχεται δύο μόλις χρόνια μετά το Tree of Life, που πόλωσε κοινό και κριτικούς. Σε κάθε περίπτωση, το To the wonder παραμένει ένα γοητευτικό ερωτηματικό, φήμες λένε ότι είναι ακόμα πιο πειραματικό από το Tree of Life ενώ το πολυπληθές καστ (Ben Affleck, παραπολυφεστιβαλική Olga Kurylenko, Rachel McAdams, Javier Bardem, Rachel Waisz, Michael Sheen) συμπληρώνει με πόντους star power την ταινία.

3) SPRING BREAKERS του HARMONY KORINE


Φεστιβαλικές Selena Gomez και Vanessa Hudgens, μαζί με τις Ashley Benson και Heather Morris υπό την καθοδήγηση του James Franco, δημιουργούν την απόλυτη ταινία-ανατροπή για το κόκκινο χαλί της Βενετίας, με την προσμονή να χτυπάει κόκκινο, κυρίως λόγω του προωθητικού υλικού που έχουμε δει ως τώρα, το οποίο αν και ουσιαστικά δε μας έχει πει πολλά για την ταινία, έχει κάνει ιδανικά την δουλειά του. Consider us sold.

4) PASSION του BRIAN DE PALMA


Ερωτικό θρίλερ από τον κάποτε μαιτρ του είδους και την Rachel McAdams στην δεύτερη συμμετοχή της στο φεστιβάλ, ίσως να μην είναι κάτι που εγγυάται από πριν 100% επιτυχία ως ταινία, όμως δεν παύει να είναι ένα ελκυστικό κινηματογραφικό προϊόν-ρίσκο. Οι Noomi Rapace, Paul Anderson, Karoline Herfurth συμπληρώνουν το cast. Επίσης, τι γίνεται με τις μάσκες φέτος; Is that a thing;

5) AT ANY PRICE του  RAMIN BAHRANI

Ο Bahrani των Goodbye Solo και Chop Shop συνεργάζεται για πρώτη φορά με χολυγουντιανό cast αλλά όχι θεματική, σε μια ακόμα ιστορία οικογενειακών δεσμών και καθημερινού αγώνα για επιβίωση. Dennis Quaid, Zac Efron, Kim Dickens και Heather Graham πρωταγωνιστούν ενώ ακόμα περιμένουμε με ανυπομονησία το πρώτο trailer της ταινίας.

6) ‎FILL THE VOID (LEMALE ET HA'HALAL) της RAMA BURSHTEIN

Στο σεναριακό και σκηνοθετικό της ντεμπούτο, η Rama Burshtein κλείνει το ένα φεστιβάλ μετά το άλλο (η ταινία, μετά την παγκόσμια πρεμιέρα της στην Βενετία, θα προβληθεί στα φεστιβάλ Τορόντο και Νέας Υόρκης) και φαίνεται πως μάλλον υπάρχει σοβαρός λόγος γι'αυτό. Η ιστορία αφορά μία γυναίκα που πρέπει να λάβει δύσκολες αποφάσεις μέσα σε μια οικογένεια αυστηρών χασιδιστών Εβραίων και ήδη στέφθηκε με 13 υποψηφιότητες στα κινηματογραφικά βραβεία του Ισραήλ, γεγονός που ελπίζουμε ενισχύει την δύναμη της ταινίας και δεν είναι απλά επιβεβαίωση μιας τυπικά ακαδημαϊκής, άγευστης γραφής.


Οι ενδιαφέρουσες περιπτώσεις στο διαγωνιστικό φυσικά δεν σταματούν εδώ καθώς το ρεπερτόριο περιλαμβάνει, επίσης, τις καινούριες δουλειές μεγάλων διεθνών σκηνοθετών. Ο Kim Ki Duk παρουσιάζει την Pieta (πάνω εικόνα), μάλλον την ταινία με την μεγαλύτερη εμπορική προοπτική από τις τελευταίες του, ο Takeshi Kitano παρουσιάζει το sequel του Outrage του 2010, Outrage: Beyond, ενώ o Ulrich Seidl παρουσιάζει το δεύτερο μέρος της τριλογίας του (μετά το Paradise: Love των φετινών Καννών) με τίτλο Paradise: Faith. Παράλληλα, ο Xavier Giannoli επιστρέφει με το Superstar, ίσως την ταινία με την πιο ιντριγκαδόρικη σύνοψη του φεστιβάλ, που ακολουθεί την ζωή ενός μέσου άσημου ανθρώπου που για ανεξήγητο λόγο από την μια μέρα στην άλλη γίνεται διάσημος, ενώ τo διαγωνιστικό συμπληρώνουν τα Something in the air του Olivier Assayas, Bella Addormantata (Dormant Beauty) του Marco Bellocchio, La Cinquième saison των Peter Brosens και Jessica Woodworth (που κλείνει την τριλογία τους μαζί με τα Khadak και Altiplano), È Stato il figlio του Daniele Ciprì, Un giorno speciale της Francesca Comencini, Thy Womb του Brillante Mendoza, Linhas de Wellington της Valeria Sarmiento και Izmena (Betrayal) του Kirill Serebrennikov, η πάγια ρωσική συμμετοχή που μπορεί να αποδειχτεί τόσο αριστούργημα όσο και πατάτα. (Όλες οι συμμετοχές βρίσκονται εδώ.)


Orizzonti


Παραδοσιακά, το τμήμα που επιφυλάσσει τις μεγαλύτερες εκπλήξεις, πρεσβεύοντας τις νέες τάσεις στο παγκόσμιο σινεμά, οι Orizzonti προσφέρουν άφθονες επιλογές για τους τολμηρούς που διατίθενται να ανακαλύψουν κάτι καινούριο. Ανάμεσά στο Line-up ξεχωρίζουν:

WADJDA της Haifaa Al Mansour, που κάνει πρεμιέρα ως η πρώτη ταινία που γυρίζεται στην Σαουδική Αραβία εξολοκλήρου, αποκλειστικά με cast από την ίδια την χώρα.
TANGO LIBRE του Frédéric Fonteyne της Πορνογραφικής σχέσης (1999), που επιστρέφει με μια καθαρά ανθρωποκεντρική ιστορία, την σχέση ανάμεσα σε έναν φρουρό φυλακών με πάθος για το tango και μία γυναίκα-σύζυγο δύο κρατούμενων που τους ακολουθεί από φυλακή σε φυλακή. Στο cast συναντάμε τον Sergi Lopez και τον François Damiens του πρόσφατου La Delicatésse.


KAPRINGEN (A HIJACKING) του Tobias Lindholm, που επιστρέφει μετά το παραγνωρισμένο R με μία ταινία σχετικά με την πειρατεία σε ένα εμπορικό πλοίο στον Ινδικό ωκεανό, που θα μπορούσε να αποδειχθεί δυναμίτης, αν όλα τα στοιχεία πάνε καλά. Το trailer ήδη δίνει υποσχέσεις για ένα σφιχτοδεμένο δράμα.


Τίτλοι που αξίζουν επίσης προσοχής είναι οι GLI EQUILIBRISTI του Ivano de Matteo, L'INTERVALLO του Leonardo Di Costanzo (πάνω εικόνα), LEONES της Jazmin Lopez, LOW TIDE του Roberto Minervini, BOXING DAY του Bernard Rose και οι μικρού μήκους ΤΙΤΛΟΙ ΤΕΛΟΥΣ του Γιώργου Ζώη. Όλο το πλούσιο Line-up εδώ.



ΕΠΙΣΗΜΗ ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΤΟΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΥ


Ο. ΚΑΚΟΣ. ΧΑΜΟΣ. Γνωστοί σκηνοθέτες, διασκεδαστικές ταινίες, θέαμα, δράμα και το περιβόητο μεταμεσονύχτιο cult θέαμα συνθέτουν το πιο αβανταδόρικο και ασφαλές κομμάτι της επίσημης επιλογής.

THE ICEMAN του ARIEL VROMEN
O Michael Shannon υποδύεται τον περίφημο εκτελεστή δολοφονικών συμβολαίων Richard Kuklinski, πλαισιωμένος από τους Winona Ryder, Chris Evans, Ray Liotta και James Franco, στο γκανγκστερικό φιλμ του Ariel Vromen, που παρουσιάστηκε σχεδόν χωρίς να το περιμένει κανείς στο πρόγραμμα του φεστιβάλ.

SHOKUZAI (PENANCE) του KIYOSHI KUROSAWA
Γυρισμένο ως μίνι σειρά στην ιαπωνική τηλεόραση και με θέμα μία ομάδα 4 κοριτσιών, που 15 χρόνια μετά την δολοφονία του πέμπτου κοριτσιού της παρέας, προσπαθούν να εξιλεωθούν μπροστά στα μάτια της μητέρας του θύματος επειδή δεν μπορούν να θυμηθούν το πρόσωπο του δράστη, το Shokuzai προβάλλεται για πρώτη φορά ως ενιαία ταινία στο εκτός διαγωνιστικού τμήμα του φεστιβάλ. Το σενάριο βασίζεται στο ομώνυμο βιβλίο της Kanae Minato (της οποίας το υλικό ήταν η βάση και του πρόσφατου εξαιρετικού Kokuhaku ή αλλιώς Confessions)

TAI CHI 0 του STEPHEN FUNG
Πολεμικές τέχνες εναντίον steampunk στρατιωτών, trailer που υπόσχεται απόλυτη διασκέδαση και μεταμεσονύχτια αίσθηση που χτυπάει κόκκινο. Σωστά;

SHARK (BAIT 3D) του KIMBLE RENDALL
Λάθος! Επαναδιατυπώνω. Καρχαρίες στο σούπερ μάρκετ, trailer που υπόσχεται πραγματικά απόλυτη διασκέδαση και το η μεταμεσονύχτια αίσθηση κοκκινίζει από το αίμα.

THE RELUCTANT FUNDAMENTALIST της MIRA NAIR
Επίσημη έναρξη του φεστιβάλ και μεταφορά του ομώνυμου βιβλίου, σηματοδοτεί την επιστροφή της Mira Nair στο προσκήνιο (νικήτριας το 2001 για το Monsoon Wedding), φιλοδοξώντας να αποτυπώσει με αιχμηρή οπτική την Αμερική της κρίσης μετά 9/11, μέσα από τα μάτια ενός επιτυχημένου άνδρα που όλα αρχίζουν να αλλάζουν όταν η κρίση θα τον αναγκάσει να πάρει θέση. Τον πρωταγωνιστή Riz Ahmed πλαισιώνουν οι Kate Hudson, Kiefer Sutherland, Liev Schreiber και Martin Donovan.

Με ενδιαφέρον αναμένονται, επίσης, τα L'homme qui rit του Jean-Pierre Ameris, remake του αμερικανικού κλασικού του Hitchcock The Man who laughed (που είναι και η ταινία λήξης), η καινούρια (πιο ανάλαφρη) ταινία της Susanne Bier, Den skaldede Frisør (Love is all you need) με τον Pierce Brosnan κι ένα χαρακτηριστικό δανέζικο cast, το γεμάτο λαμπερό cast (Robert Redford, γουόναμπι-σταρ Shia LaBeouf, Julie Christie, Richard Jenkins, Susan Sarandon, Stanley Tucci, Nick Nolte, Brit Marling) καινούριο πόνημα του Robert Redford, The Company you keep, το μυθοπλαστικό ντεμπούτο του σκηνοθέτη του Murderball, Henry-Alex Rubin, Disconnect, με τους Alexander Skarsgård, Michael Nyqvist, Jason Bateman, Andrea Riseborough και πολλούς ακόμη και το ημι-ντοκιμαντέρ του Amos Gitai, Lullaby to my father (πάνω εικόνα). Όλες οι ταινίες του προγράμματος εδώ.


Εβδομάδα κριτικής (International Critics' Week)

Κάθε μία ταινία του προγράμματος μπορεί να κάνει την έκπληξη καθώς όλες οι συμμετοχές είναι πρώτες δουλειές σκηνοθετών και, συνεπώς, η τελική αξιολόγησή τους μπορεί να γείρει προς οποιαδήποτε μεριά της κλίμακας των 5 αστεριών. Παρόλα αυτά, την προσοχή τραβούν εκ πρώτης όψεως οι παρακάτω ταινίες.

LA CITTÀ IDEALE (THE IDEAL CITY) του  LUIGI LO CASCIO

"Οικολόγος που μετακομίζει στην Νάπολη αποφασίζει να ζήσει χωρίς ηλεκτρισμό και νερό, μόνο με τους φυσικούς πόρους και τις δικές του καλλιέργειες, σε μία ιδανική ζωή στην πόλη που φαίνεται σαν όνειρο. Όταν όμως μια σειρά από μυστηριώδη γεγονότα αρχίζουν να χειροτερεύουν σταδιακά την πραγματικότητα, η άποψή του για την πόλη σταδιακά θα αλλάξει" περιγράφει η σύνοψη. Consider us excited.

KISS OF THE DAMNED της  XAN CASSAVETES
H ταινία που κλείνει το τμήμα (εκτός διαγωνιστικού) λέγεται ότι έχει επηρεαστεί από τις πιο καλλιτεχνικές ευρωπαϊκές ταινίες του είδους την δεκαετία του 1970, με δύο αδερφές Γαλλίδες βρικόλακες, μία "καλή" και μία "κακιά" να επισκέπτονται ως καλοκαιρινό προορισμό το Connecticutm, όπου η μία αρχίζει να έρχεται κοντά με έναν άνθρωπο που δέχεται να μυηθεί στον κόσμο τους, την στιγμή που η άλλη αδερφή μάλλον θα αποδειχτεί η καταστροφή όλων. Josephine de la Baume, Milo Ventimiglia, Roxane Mesquida, Mike Rapaport και Anna Mouglalis πρωταγωνιστούν και, ΝΑΙ, η Xan είναι κόρη του John Cassavetes.

Όλες οι ταινίες του τμήματος εδώ.


Giornate degli Autori - Venice Days

Στο αυτόνομο τμήμα που υποστηρίζεται από το Italian Association of Filmmakers ANAC και το 100 Autori ξεχωρίζουν:

BOB WILSON’S LIFE AND DEATH OF MARINA ABRAMOVIC της  GIADA COLAGRANDE

Η ταινία ακολουθεί την δημιουργία της εκκεντρικής όπερας του σκηνοθέτη Robert Wilson, που βασίζεται στην βιογραφία της Marina Abramovic, και παρακολουθεί το συνταίριασμα του Wilson, της Abramovic, του συνθέτη και τραγουδιστή Antony Hegarty και του ερμηνευτή Willem Dafoe στην πορεία μέχρι την ολοκλήρωση της δημιουργίας. Τουλάχιστον υποσχόμενο, φαίνεται να μελετά βαθιά την ψυχολογία των καλλιτεχνών μέχρι το ανέβασμα ενός τόσο ιδιαίτερου καλλιτεχνικού εγχειρήματος. (Η Marina Abramovic αποτελεί και μέλος της κριτικής επιτροπής για την απονομή του χρυσού λέοντα)

BLONDIE του JESPER GANSLANDT
Τρεις αδερφές επιστρέφουν σπίτι για τα 70ά γενέθλια της αυστηρής τους μάνας, χωρίς πνευματικές ανησυχίες ή προβληματισμούς, βουτηγμένες μέσα στον υλιστικό τους κόσμο. Η οικογενειακή συγκέντρωση βέβαια θα ξανανοίξει πληγές του παρελθόντος και σίγουρα δε θα έχει ευτυχισμένη κατάληξη, όπως μαρτυρά και το τυπικά σουηδικά ψυχρό trailer μιας ταινίας που, επίσης, έχει αρχίσει να κάνει την εμφάνισή του στα διεθνή φεστιβάλ (επόμενη στάση το Toronto). Εξαιρετικά ενδιαφέρον, με πολύ κακό όμως προγραμματισμό, καθώς προβάλλεται ταυτόχρονα με το Fill the void. Η επιλογή θα είναι σκληρή.

STORIES WE TELL της SARAH POLLEY
Πρώτο ντοκιμαντέρ της Sarah Polley που μαρτυρά μέσα από τις συνεντεύξεις μιας οικογένειας την απόλυτη υποκειμενικότητα στην ανάμνηση γεγονότων και λεπτομερειών, και τις τελείως διαφορετικές εκδοχές του ίδιου γεγονότος που παραμένουν στην μνήμη. 

Όλες οι ταινίες του τμήματος βρίσκονται εδώ.



Online streaming


Με μια εντυπωσιακή πρωτοβουλία, το φεστιβάλ δίνει την δυνατότητα παρακολούθησης 10 ταινιών από τους Ορίζοντες και 13 μικρού μήκους από την online πλατφόρμα του φεστιβάλ σύμφωνα με όσα αναφέρει η επίσημη ανακοίνωση. Συνοπτικά, η κάθε "εικονική αίθουσα" έχει 500 θέσεις και η προβολή για το stream είναι μοναδική και αποστέλλεται με link στον κάθε αγοραστή εισιτηρίου με mail 24 ώρες πριν την ώρα έναρξης του stream. Ο αγοραστής μπορεί να δει την ταινία μία φορά, μέσα σε 24 ώρες, με δυνατότητα παύσης και μετέπειτα συνέχισης αλλά πάντα μέσα στο όριο των 24 ωρών. Σαφώς ρηξικέλευθη κίνηση που ελπίζουμε να πετύχει ώστε να βρει μιμητές στο κοντινό μέλλον και σε άλλα μεγάλα διεθνή φεστιβάλ, δίνοντας εύκολη πρόσβαση στο φεστιβάλ για το ευρύ κοινό.


80! και Venice Classics


Τέλος, το φεστιβάλ συμπληρώνοντας 80 χρόνια από την ημερομηνία της πρώτης διεξαγωγής του, δεν θα περιλάβει θεματική ρετροσπεκτίβα ή αφιέρωμα σε ένα δημιουργό, αλλά την δυνατότητα στο κοινό να παρακολουθήσει δυσεύρετα έργα, των οποίων η επιλογή έγινε αυστηρά με βάση την σπανιότητά τους. Η λίστα των 80! αλλά και των συμπληρωματικών Venice Classics είναι εντυπωσιακή.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...