Δευτέρα 29 Οκτωβρίου 2012

#tiff53 - 53ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: To απόλυτο σκονάκι για μηδαμινές απώλειες.

Κάθε χρόνο δηλώνω στον εαυτό μου ότι θα αποφύγω αυτές τις υπερβολές την επόμενη χρονιά, όμως κάθε φορά που ανακοινώνεται το πρόγραμμα αποδεικνύομαι ψεύτης. O Νοέμβρης παραδοσιακά σηματοδοτεί την επιστροφή του παλαιότερου φεστιβάλ των Βαλκανίων στην Θεσσαλονίκη και ειδικά φέτος, το πρόγραμμα φαίνεται να είναι το πιο πολυσυλλεκτικό και καλλιτεχνικό των τελευταίων ετών. Με ένα διαγωνιστικό τμήμα που επιφυλάσσει ευχάριστες εκπλήξεις, αφιερώματα σε κορυφαίους Ευρωπαίους σκηνοθέτες, τους πάντα ανήσυχους Ανοιχτούς Ορίζοντες να συγκεντρώνουν τις καλύτερες επιλογές από τα μεγάλα διεθνή φεστιβάλ και κάποιες καινούριες ενότητες που έρχονται να ανανεώσουν το προφίλ του, το 53ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης θα γεμίσει τις αίθουσες του λιμανιού και του Ολύμπιον από τις 2 έως 11 Νοεμβρίου, δίνοντας την ευκαιρία στο φιλότεχνο κοινό της πόλης να ανακαλύψει τις νέες φωνές του παγκόσμιου ανεξάρτητου κινηματογράφου. Μετά το άλμα, θα δούμε αναλυτικά το κάθε πρόγραμμα του φεστιβάλ αλλά και τι ξεχωρίζει από τις πάνω από 170 ταινίες του προγράμματος. Οπλιστείτε με διάθεση ανακάλυψης και ξεκινάμε
.
ΤΑΙΝΙΑ ΕΝΑΡΞΗΣ


HOLY MOTORS του LEOS CARAX


Η ταινία που δίχασε στις Κάννες και προκάλεσε τα συναισθήματα και τις συζητήσεις του καλλιτεχνικού κυκλώματος λόγω της εκκεντρικής και ασυμβίβαστης φύσης του, αφηγείται το σουρεαλιστικό εικοσιτετράωρο ενός όντος που μεταπηδάει από ζωή σε ζωή δίχως ίχνος αναστολών και ενοχών. Το φιλμ του ανήσυχου πνεύματος της Γαλλικής σκηνής Leos Carax, θα ανοίξει τον κύκλο προβολών του Φεστιβάλ στο Ολύμπιον στις 2 Νοεμβρίου κι εμείς δεν αντέχουμε καν την αναμονή. Όχι μόνο για την ίδια την ταινία αλλά, κυρίως, για τις αντιδράσεις που θα προκαλέσει η προβολή του στο ανύποπτο κοινό. Επιπλέον πληροφορίες για την ταινία βρίσκονται εδώ.


ΤΑΙΝΙΑ ΛΗΞΗΣ


IN ANOTHER COUNTRY (DA-REUN NA-RA-E-SUH) του HONG SANG-SOO



Η αυλαία πέφτει σε εξίσου καλλιτεχνικούς αλλά πιο ανάλαφρους τόνους, με το τελευταίο φιλμ του Hong Sangsoo, που επίσης συμμετείχε, όπως και το Holy Motors, στο διαγωνιστικό τμήμα του πρόσφατου φεστιβάλ Καννών. Με την Isabelle Huppert σε τριπλό ρόλο να επιχειρεί ένα ανορθόδοξο πάντρεμα δυτικής κι ανατολικής κουλτούρας, το In another country θα λήξει τις (επίσημες) διαδικασίες του φεστιβάλ με ευχάριστη διάθεση, μακριά από τους προβληματισμούς και το βαρύ (κατά κανόνα) δράμα των προηγούμενων ημερών. Επιπλέον πληροφορίες για την ταινία βρίσκονται εδώ.


ΔΙΕΘΝΕΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ


Στο διαγωνιστικό του φεστιβάλ συμμετέχουν, λόγω κανονισμών, μόνο πρώτες και δεύτερες ταινίες δημιουργών. Αυτό ενισχύει τον κανόνα του απρόβλεπτου, που επιβεβαιώνεται κάθε χρόνο, αλλά δημιουργεί και τις κατάλληλες προϋποθέσεις για την ανάπτυξη ενός φρέσκου και πάντα σε αναβρασμό κλίματος, γεμάτο νέες φωνές και οπτικές. Στο φετινό διαγωνιστικό, με ριψοκίνδυνη διάθεση, ξεχωρίζουμε τα παρακάτω.

A HIJACKING (KAPRINGEN) του TOBIAS LINDHOLM



O Tobias Lindholm επιστρέφει μετά το παραγνωρισμένο R με μία ταινία που εντυπωσίασε σε Βενετία και Τορόντο και εξιστορεί μια κατάσταση πειρατείας σε ένα δανέζικο εμπορικό πλοίο από Σομαλούς πειρατές. Ο Lindholm έχει αποδείξει ήδη πως ξέρει να χειρίζεται την ένταση σε κλειστούς χώρους και οι πρώτες κριτικές μιλούν για ένα στιβαρό δράμα χαρακτήρων που δεν καταφεύγει σε ακρότητες. (info)

MOLD (KÜF) του ALI AYDIN



Η ταινία που απέσπασε το βραβείο της εβδομάδας κριτικής της φετινής Βενετίας, το ντεμπούτο του Ali Aydin εξιστορεί την ιστορία ενός ανθρώπου που ποτέ δεν ξεπέρασε την εξαφάνιση του 18χρονου γιου του στην σύγχρονη Τουρκία. Αργό και ενδοσκοπικό, το Mold πλησιάζει στις φόρμες του σύγχρονου ευρωπαϊκού arthouse σινεμά, και προέρχεται από την ανανέωση του Τουρκικού Κινηματογράφου, που συνεχίζει τα τελευταία χρόνια τις επιτυχημένες φεστιβαλικές εμφανίσεις. (info)

I AM NOT A HIPSTER του DANIEL DESTIN CRETTON



Φέρνοντας μαζί του αναμνήσεις από το σχετικής θεματολογίας Once, το I am not a hipster έρχεται στην Θεσσαλονίκη απευθείας από το Sundance σε διεθνή πρεμιέρα, φιλοδοξώντας να αποσπάσει και εδώ την κριτική αναγνώριση του κοινού. Στην ταινία, που αποτελεί τυπική περίπτωση DIY παραγωγής, ένας νεαρός indie Αμερικανός τραγουδοποιός έρχεται αντιμέτωπος με την ζωή του όταν τον επισκέπτεται η οικογένειά του για να σκορπίσουν τις στάχτες της νεκρής μητέρας του. (info)

ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΤΡΩΕΙ ΤΟ ΦΑΓΗΤΟ ΤΟΥ ΠΟΥΛΙΟΥ του ΕΚΤΟΡΑ ΛΥΓΙΖΟΥ



Η πρώτη ελληνική (εκ των δύο) συμμετοχή του διαγωνιστικού απέσπασε ειδική μνεία για τον πρωταγωνιστή της Γιάννη Παπαδόπουλο στο Karlovy Vary και αποτελεί, μέσα από την ιστορία του μικρού αγοριού που προσπαθεί να επιβιώσει από την καθημερινή ανέχεια, διατηρώντας και το καναρίνι του ζωντανό, μια ιστορία για την Ελλάδα του τώρα και του σήμερα. (info)

Στο πρόγραμμα, επίσης, ξεχωρίζει ο νικητής της εβδομάδας κριτικής στις φετινές Κάννες Here and there (Aquí y allá) του Antonio Méndez Esparza, η επιστροφή του Slawomir Fabicki με το Love μετά την νίκη του στο Un Certain Regard το 2006, το Living (Zhit) του Vasili Sigarev από το διαγωνιστικό του Rotterdam όπου απέσπασε θερμές κριτικές, το βαλκανικό κατασκοπευτικό δράμα The Color of the Chameleon του Emil Christov, η δεύτερη ελληνική συμμετοχή Χαρά του Ηλία Γιαννακάκη αλλά και ο Επίλογος του Amir Manor. Όλες οι ταινίες του ιδιαίτερα ενδιαφέροντος τμήματος, βρίσκονται εδώ.


ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ 2012


Πέρα από τις ελληνικές ταινίες που συμμετέχουν στο διεθνές διαγωνιστικό, οι επιλογές του προγράμματος περιλαμβάνουν διεθνείς συμπαραγωγές, ντεμπούτα που αναμένονται με ενδιαφέρον, την επιστροφή κάποιων προσώπων που δημιούργησαν αίσθηση με τις προηγούμενες δουλειές τους  αλλά και την επανεμφάνιση ενός θρύλου.

ΤΟ ΠΛΟΙΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΛΑΙΣΤΙΝΗ του ΝΙΚΟΥ ΚΟΥΝΔΟΥΡΟΥ


Ο Νίκος Κούνδουρος, στα 86 του, σπάει την σιωπή 15 χρόνων με ένα έργο που μπλέκει την λαθρεμπορία όπλων, την διακίνηση γυναικών και τον έλεγχο μασονικών στοών στην Ελλάδα του σήμερα. Έργο φιλόδοξο που επιχειρεί να ασκήσει κριτική πάνω στην σύγχρονη πολιτική πραγματικότητα με τα στοιχήματα να παίρνουν φωτιά για το αν ο σκηνοθέτης του "Δράκου" καταφέρει να διατηρήσει την αιχμηρή ματιά του. (info)

THE CAPSULE της ΑΘΗΝΑΣ-ΡΑΧΗΛ ΤΣΑΓΓΑΡΗ


"Επτά νεαρές γυναίκες. Ένα εξοχικό χτισμένο πάνω σ’ έναν κυκλαδίτικο βράχο. Μια σειρά μαθημάτων πάνω στην πειθαρχία, την επιθυμία, την ανακάλυψη και την εξαφάνιση. Ένας κλειστός κύκλος μελαγχολίας στο κατώφλι που χωρίζει ένα κορίτσι από μια γυναίκα – στο διηνεκές." γράφει η επίσημη σύνοψη της ταινίας που περισσότερο είναι art project που συνδυάζει μόδα και μυθοπλασία παρά ταινία με την παραδοσιακή έννοια του όρου. Φυσικά και γοητευόμαστε από ανορθόδοξες προτάσεις.(info)

ΧΙΓΚΙΤΑ του ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΒΟΥΛΓΑΡΗ (aka THE BOY)


Αν το project της Τσαγγάρης θεωρείται μη-mainstream, τότε για το Χιγκίτα πρέπει να εφευρεθεί νέος όρος για να προσπαθήσει έστω να το χαρακτηρίσει. O The Boy (κατά κόσμον Αλέξανδρος Βούλγαρης, της γνωστής οικογενείας) αφήνει προσωρινά τα μουσικά decks κι επανέρχεται στον κινηματογράφο με μια απροσδιόριστη πλοκή που μπορεί να πάει τελείως στραβά ή να αποδειχθεί cult διαμάντι. Προχωρήστε με δική σας ευθύνη αλλά να θυμάστε ότι τα ρίσκα συνήθως επιβραβεύονται. (info)

Ανάμεσα στις; υπόλοιπες ελληνικές ταινίες ξεχωρίζει η νέα δουλειά της Κωνσταντίνας Βούλγαρη μετά το βραβευμένο Valse Sentimentale, Συγχαρητήρια στους αισιόδοξους;, η περισσότερο προσιτή Τηλεμάχεια του Alexander Nally ως ελληνική συμπαραγωγή, αλλά και η επιλογή βραβευμένων μικρού μήκους ταινιών, συμπεριλαμβανομένου και του ταξιδεμένου σε όλη την Ελλάδα Χαμομηλιού του Νεριτάν Ζιντζιρία. Ανάμεσα στα άλλα, θα τρέξει κι ένα πολύ μικρό αφιέρωμα στην μνήμη του Θεόδωρου Αγγελόπουλου. Όλες τις ελληνικές ταινίες του προγράμματος μπορείτε να τις βρείτε εδώ ενώ οι βραβευμένες ταινίες μικρού μήκους του φεστιβάλ Δράμας βρίσκονται εδώ.


ΑΝΟΙΧΤΟΙ ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ (ΚΥΡΙΩΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΕΣ ΠΡΟΒΟΛΕΣ)

Οι Ανοιχτοί Ορίζοντες, πιστοί στην παράδοσή τους, επιλέγουν τις ταινίες που ξεχώρισαν στα προγενέστερα μεγάλα παγκόσμια φεστιβάλ, παρουσιάζοντας παράλληλα και τις νέες ταινίες παλιών γνώριμων από το διαγωνιστικό της Θεσσαλονίκης. Πολλές οι επιλογές που ξεχωρίζουν, αφήστε ελεύθερο χρόνο όλη την εβδομάδα.


NO του PABLO LARRAIN 



Ταινία που εκθειάστηκε όπου κι αν προβλήθηκε (Κάννες, Τορόντο, Telluride, Νέα Υόρκη), το No εξιστορεί την προσπάθεια ενός διαφημιστή στην καμπάνια της αντιπολίτευσης κατά του Πινοσέτ, λίγο πριν το δημοψήφισμα του 1988 στην Χιλή. Ο Gael Garcia Bernal πρωταγωνιστεί και ο σκηνοθέτης ολοκληρώνει την τριλογία του για την δικτατορία στην Χιλή κερδίζοντας τις εντυπώσεις. (info)

BERBERIAN SOUND STUDIO του PETER STRICKLAND



Ένας άνδρας που επιμελείται τα ηχητικά εφέ σε μια ταινία τρόμου αρχίζει να επηρεάζεται σε επικίνδυνο βαθμό και η πραγματικότητα μπερδεύεται αδιόριστα με την φαντασία στην επιστροφή του Peter Strickland στην Θεσσαλονίκη, τρία χρόνια μετά την Katalin Varga (που ξεκίνησε ως συνχρηματοδοτούμενο project από την Αγορά του φεστιβάλ). Οι αναφορές απ΄το εξωτερικό μιλάνε για Lynchικές επιρροές και μια μεγάλη αγάπη για το giallo. (info)

ΙΖΜΕΝΑ (BETRAYAL) του KIRILL SEREBRENNIKOV



Εκείνη είναι καρδιολόγος. Εκείνος της κάνει μια συνηθισμένη επίσκεψη για τσεκ-απ. Εκείνη θα του αποκαλύψει ότι η γυναίκα του έχει σχέση με τον άντρα της. Κάθε ίχνος σταθερότητας στη ζωή τους μόλις καταστράφηκε. Στο φετινό φεστιβάλ Βενετίας το λατρέψαμε και εντυπωσιαστήκαμε τόσο με την σκηνοθεσία του Serebrennikov στον θολό διαχωρισμό σουρεαλισμού και πραγματικότητας όσο και με την αφοπλιστική ερμηνεία της Franziska Petri. Απαραίτητη επιλογή για το σινεφίλ κοινό, διαβάστε όλη την κριτική από την Βενετία εδώ. (info)

TABU του MIGUEL GOMES


Όταν μια ηλικιωμένη γυναίκα πεθάνει,  η υπηρέτριά της από το Πράσινο Ακρωτήριο και η γείτονισσά τους, μια γυναίκα αφοσιωμένη στα κοινό καλό, πρόκειται να ανακαλύψουν ένα καλά κρυμμένο κεφάλαιο από την ζωή της: μια ιστορία έρωτα κι εγκλήματος, με φόντο μια Αφρική που μοιάζει βγαλμένη από ταινία δράσης. Ο Miguel Cortes επιστρέφει με διθυράμβους στην τρίτη μεγάλου μήκους ταινία του. (info)

THE PATIENCE STONE του ATIQ RAHIMI



Ο Ραχίμι διασκευάζει το δικό του ομώνυμο βιβλίο και φέρνει μπροστά από την κάμερά του την πρόσφατα εξόριστη Golshifteh Farahani (την Ιράν του Chicken with Plums των Satrapi και Perronaud) για μια ιστορία εξομολόγησης που γίνεται όλο και πιο προσωπική, όλο και πιο ανάρμοστη σύμφωνα με τα μουσουλμανικά ήθη, όσο ο πόλεμος μαίνεται έξω από το παράθυρο. Αν δεν αρκεί η υπόθεση, να τονίσουμε ότι την μουσική της ταινίας έχει γράψει ο σταθερά εξαιρετικός Max Richter. (info)

FILL THE VOID (LEMALE ET HA'CHALAL) της RAMA BURSHTEIN


Διεισδυτική ματιά στην ορθόδοξη Χασίδικη κοινότητα του Ισραήλ, το Fill the Void κρατά τις ισορροπίες, ακροβατεί σε δράμα και ανάλαφρη προσέγγιση και αποτελεί την επίσημη πρόταση του Ισραήλ στα φετινά Όσκαρ. Καταφθάνει στην Θεσσαλονίκη ύστερα από τις επισκέψεις στα μεγαλύτερα φεστιβάλ του κόσμου, έχοντας ξεκινήσει την πορεία του από την Βενετία, από όπου και μεταδώσαμε τις θετικότατες εντυπώσεις μας. Ολόκληρη η κριτική από το Lido, βρίσκεται εδώ, για να σε βοηθήσει να αποφασίσεις. (info)

LIKE SOMEONE IN LOVE του ABBAS KIAROSTAMI



Γυρισμένη εξ ολοκλήρου στο Τόκιο από τον αυτοεξόριστο Ιρανό σκηνοθέτη Abbas Kiaristami, το Someone in Love κάπως δίχασε στις Κάννες, όμως δεν παύει να παραμένει μία από τις σημαντικότερες προσθήκες του προγράμματος, ειδικά όταν οι ασιατικές συμμετοχές είναι τόσο περιορισμένες (και φέτος) και προέρχεται από έναν τόσο καταξιωμένο και αγαπημένο δημιουργό. (info)

KID της FIEN TROCH



Η Fien Troch επιστρέφει στην Θεσσαλονίκη (κάτοχος του Χρυσού Αλέξανδρου για το Someone Else's Happiness) με την πρεμιέρα της καινούριας της ταινίας, σε σχεδόν ταυτόχρονη προβολή με τον προγραμματισμό του φεστιβάλ του American Film Institute (AFI). Στην ταινία, ένα μικρό αγόρι αναγκάζεται να αντιμετωπίσει μόνο του τον κόσμο όταν η μητέρα του πεθαίνει, υπόθεση που θυμίζει από Dardennes μέχρι Meier, με την Troch να θέτει τον πήχη ψηλά. Το επίσημο trailer δείχνει σημάδια ώριμου χειρισμού του θέματος. (info)

YOUR BEAUTY IS WORTH NOTHING του HUSEYIN TABAK



Δράμα μετανάστευσης και μικρό παιδί που ονειρεύεται με την φαντασία του να έρχεται σε σύγκρουση με την σκληρή πραγματικότητα έχουμε ξαναδεί, όμως η ταινία έρχεται με την ατάκα κλειδί στην κριτική του Hollywood reporter ότι δεν ακολουθεί ούτε ένα κλισέ στην ανάπτυξή του. Ο κόσμος στο Karlovy Vary αποθέωσε το ντεμπούτο του Huseyin Tabak και το μόνο που απομένει είναι να διαπιστώσουμε αν η άποψή του θα ταυτιστεί με αυτή του ελληνικού κοινού. (info)

CAMION του RAFAËL OUELLET




Κάθε χρόνο υπάρχει μια καναδέζικη ταινία που καταφέρνει να αποτυπώσει τις ανθρώπινες σχέσεις τόσο απλά και ειλικρινά που αφήνει έντονη την επιρροή της στον θεατή για καιρό. Πέρυσι, αυτή η ταινία ήταν το Le Vendeur. Φέτος, το Camion, η ιστορία μιας οικογένειας που αντιμετωπίζει το γεγονός ότι ένα μέλος της προκάλεσε ένα πολύ σοβαρό αυτοκινητιστικό ατύχημα με το φορτηγό, είναι ένας πολύ σημαντικός contender, καθώς οι πρώτες κριτικές από το εξωτερικό μιλούν για λεπτό και προσεκτικά δομημένο χειρισμό του θέματος. (info)

IN THE FOG του SERGEI LOZNITSA



Ιστορία τοποθετημένη στα σύνορα της Σοβιετικής ένωσης το 1942, που μπλέκει τα όρια μεταξύ ηρωισμού, προδοσίας και ηθικών αναστολών, το In The Fog ήταν η ήρεμη δύναμη του διαγωνιστικού του πρόσφατου φεστιβάλ Καννών, όπου κατέκτησε και το βραβείο FIPRESCHI. (info)

Στο πλούσιο πραγματικά πρόγραμμα, οι αξιόλογες προτάσεις δεν έχουν τέλος. Ο Σιόν Σόνο παρουσιάζει το Land Of Hope, ο Ulrich Seidl τόσο το Paradise: Love όσο και το Paradise: Faith (το οποίο είδαμε στην Βενετία) ενώ ο Κώστας Γαβράς το Capital, μετά από την πρεμιέρα του στο Τορόντο. Άξια προσοχής είναι, επίσης, το War Witch του Κιμ Νουέν, το διακεκριμένο σε Rotterdam και μισή ντουζίνα ακόμη φεστιβάλ Thursday till Sunday (De Jueves A Domingo) της Dominga Sotomayor Castillo αλλά και ο φετινός νικητής του Un Certain Regard, After Lucia του Μισέλ Φράνκο και η επιστροφή του Baltasar Kormákur με το The Deep (Djúpið). Όλες οι ταινίες των Ανοιχτών Οριζόντων βρίσκονται εδώ.


ΑΦΙΕΡΩΜΑ AKI KAURISMÄKI


To φεστιβάλ παρουσιάζει τις κυριότερες ταινίες του Φινλανδού δημιουργού, που χαρακτηρίζονται από μια βαθιά ουμανιστική προσέγγιση, πάντα πιστές σε μία λιτή αφήγηση που ξεχωρίζει την ουσία των πραγμάτων. Ο Καουρισμάκι εξάλλου από την αρχή της καριέρας του επέλεγε να διηγηθεί ιστορίες με επίκεντρο τον καθημερινό άνθρωπο, εκείνον μάλιστα που ενδεχομένως πλησιάζει το περιθώριο. Γενικά, είναι ασφαλές να πούμε ότι οποιαδήποτε ταινία του Καουρισμάκι κι αν καταλήξετε να δείτε, δεν πρόκειται να βγείτε από την αίθουσα τρέχοντας, αν και ευκαιρία είναι να αποφύγετε το προφανές, δηλαδή την πιο πρόσφατη ταινία του (Le Havre) και να σκαλίσετε λίγο την παλαιότερη φιλμογραφία του.


Αν είναι να επιλέξετε μία και μοναδική ταινία, ας είναι το The Man Without A Past, που εντυπωσίασε στο φεστιβάλ των Καννών το 2002, κερδίζοντας το μεγάλο βραβείο της Επιτροπής, το βραβείο γυναικείας ερμηνείας αλλά και το Οικουμενικό βραβείο της επιτροπής, επιλέγοντας να πει την ιστορία ενός ανθρώπου που από έναν ξυλοδαρμό χάνει την μνήμη του και αρχίζει την προσπάθειά του προσπαθώντας να βάλει τα κομμάτια του ξανά στη θέση τους. Εναλλακτικά, προσθέστε το Match Factory Girl στον προγραμματισμό σας, ενώ οι πιο τολμηροί ας μην παραλείψουν το Juha, την επιστροφή του Καουρισμάκι στον βωβό κινηματογράφο.

Όλο το πρόγραμμα του αφιερώματος βρίσκεται εδώ.


ΑΦΙΕΡΩΜΑ BAHMAN GHOBADI




Ο Γκομπαντί έρχεται στο φεστιβάλ λίγο πριν τα γυρίσματα της νέας του ταινίας, η οποία θα είναι συμπαραγωγή για πρώτη φορά με αμερικανικά κεφάλαια, και δη του Scorsese. Ο κράχτης του αφιερώματος προφανώς είναι η ολοκαίνουρια ταινία του, Rhino Season, που είναι η πρώτη που ολοκλήρωσε αυτοεξόριστος από το Ιράν και έρχεται στην Θεσσαλονίκη σε μια από τις πρώτες προβολές της σε φεστιβαλικό κύκλωμα. Ποιητική, λυρική και με δόσεις σουρεαλισμού, αφηγείται την ιστορία ενός ανθρώπου που αποφυλακίστηκε από το Ιρανικό καθεστώς 27 χρόνια αργότερα, με την γυναίκα του και τους συγγενείς του να τον θεωρούν νεκρό. Α, για δες, και παίζει και η Μόνικα Μπελούτσι.

Όσοι αναζητήσουν κάτι από τα παλιά, ας ρίξουν μια ματιά στο Turtles Can Fly, έργο κάπως παραμελημένο από την υπόλοιπη βραβευμένη φιλμογραφία του Γκομπαντί. Όλες οι συμμετοχές του αφιερώματος, βρίσκονται εδώ


ΑΦΙΕΡΩΜΑ ANDREAS DREZEN

Δύο φορές νικητής του Un Certain Regard στις Κάννες τα τελευταία 5 χρόνια (ίσως ήρθε η ώρα και για το κύριο διαγωνιστικό;), ο Andreas Drezen παρουσιάζει σε πρεμιέρα την τελευταία από αυτές και παράλληλα φέρνει μαζί του και τις πιο αντιπροσωπευτικές στιγμές της καριέρας του.



To Stopped On Track κέρδισε το Un Certain Regard πέρυσι και αφορά την ιστορία ενός ανθρώπου που έχει διαγνωσθεί με κακοήθη καρκίνο στον εγκέφαλο και τις αντιδράσεις των δικών του ανθρώπων τους αμέσως επόμενους μήνες. Όχι και το πιο πρωτότυπο θέμα αλλά γυρισμένο με ημι-αυτοσχεδιαστική διάθεση που το καθιστούν τρομακτικά άμεσο στην επικοινωνία του με τον θεατή, το Stopped On Track αποτελεί μία πολύ δυνατή πρόταση από τον Γερμανό Κινηματογραφιστή.

Κλασικά, η πλούσια φιλμογραφία δίνει αρκετές επιλογές, από τις οποίες ξεχωρίζει το Grill Point, που ήταν και η πρώτη μεγάλη φεστιβαλική του επιτυχία (Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής στο Βερολίνο). Όλες οι ταινίες του αφιερώματος βρίσκονται εδώ.


ΜΑΤΙΕΣ ΣΤΑ ΒΑΛΚΑΝΙΑ


Το πρόγραμμα του φεστιβάλ που παραδοσιακά συγκεντρώνει τις καλύτερες βαλκανικές παραγωγές, φέτος επιστρέφει με τις συμμετοχές δυνατών ταινιών, φεστιβαλικών προοπτικών, κι ένα αφιέρωμα ίσως στον πιο σημαντικό σκηνοθέτη της εποχής στα Βαλκάνια.

BEYOND THE HILL του EMIN ALPER



Με διακρίσεις στο Βερολίνο αλλά και τα Asia Pacific Screen Awards, το έργο που ξεκίνησε από το forum συμπαραγωγής του φεστιβάλ δύο χρόνια πριν και παρουσιάστηκε ως work in progress πέρυσι, επιστρέφει στην Θεσσαλονίκη για την ελληνική πρεμιέρα δημιουργώντας προσμονή για τα καλύτερα.(info)

KLIP της MAJA MILOŠ



Με την Χρυσή Τίγρη στο φετινό Ρόττερνταμ, το Klip είναι η θαρραλέα εξέταση της εφηβείας από την πρωτοεμφανιζόμενη σκηνοθέτη από την Σερβία, που προσπαθεί να βρει την πραγματική ταυτότητα της νεολαίας της χώρας της μέσα από το σεξ, τα ναρκωτικά και την ζωή στα άκρα. (info)

INSIDE του ZEKI DEMIRKUBUZ


Ο Demirkubuz εμπνέεται από το "Υπόγειο" του Ντοστογιέφσκι και μεταφέρει την ιστορία στη σημερινή Άγκυρα, στην ταινία που ενθουσίασε το κοινό στο φεστιβάλ της Κωνσταντινούπολης αποσπώντας εκτός από το βραβείο κοινού, τα βραβεία καλύτερης Σκηνοθεσίας, Ανδρικής Ερμηνείας, Φωτογραφίας και Μοντάζ. (info)

WHEN DAY BREAKS του GORAN PASKALJEVIČ



Λίγα χρόνια μετά το αφιέρωμα που διεξήγαγε προς τιμήν του το φεστιβάλ, ο Paskaljević επιστρέφει στην Θεσσαλονίκη με την καινούρια του ταινία, ένα συγκινητικό δράμα με ήρωα έναν ηλικιωμένο καθηγητή μουσικής, το οποίο πηγαίνει πίσω μέχρι τα στρατόπεδα συγκέντρωσης Σέρβων Εβραίων και Τσιγγάνων. (info)

Όλες οι ταινίες του προγράμματος βρίσκονται εδώ.


ΑΦΙΕΡΩΜΑ CRISTIAN MUNGIU


Αναμφισβήτητα ο μεγαλύτερος σκηνοθέτης αυτή την στιγμή στα Βαλκάνια, ο Cristian Mungiu παρουσιάζει τις ταινίες του στο κοινό του φεστιβάλ, ανάμεσα στις οποίες και την τελευταία του, Beyond The Hills, η οποία θριάμβευσε στο τελευταίο φεστιβάλ των Καννών κερδίζοντας όχι μόνο το βραβείο γυναικείας ερμηνείας από κοινού για τις δύο πρωταγωνίστριες του έργου αλλά και το βραβείο καλύτερου σεναρίου.



Βασισμένο σε μια αληθινή ιστορία υποτιθέμενου δαιμονισμού και απεικονίζοντας τα άκρα τα οποία άγγιξαν οι καλόγριες ενός ορθόδοξου μοναστηριού στην Ρουμανία για την θεωρητική αντιμετώπισή του, το Beyond The Hills διατηρεί την οξυδερκή ματιά του Mungiu που τον καθιέρωσε στο 4 Months, 3 weeks and 2 days, το οποίο αν δεν έχετε δει, μην διανοηθείτε να χάσετε. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν, επίσης, οι αρχικές μικρού μήκους ταινίες του δημιουργού. 

Όλες οι ταινίες του αφιερώματος βρίσκονται εδώ.


ΥΠΟΛΟΙΠΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ - ΠΑΡΑΛΛΗΛΕΣ ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ

Οι "Νυχτερινές εικόνες" είναι το καινούριο τμήμα του φεστιβάλ που εγκαινιάζεται φέτος και φιλοδοξεί να αναδείξει την avant garde κινηματογραφική σκηνή και το πειραματικό και το underground σινεμά, ή αλλιώς τα ρεύματα και τις τάσεις που ανέδειξαν την πιο ανατρεπτική πλευρά του κινηματογράφου. Σε αυτό το πλαίσιο, το πρόγραμμα φέτος περιλαμβάνει αφιέρωμα αφενός στον Κώστα Ζάπα, που εκπροσωπεί ένα σινεμά πολιτικό αλλά αυθάδες, και αφετέρου στον Ισραηλινό αλλά μόνιμο κάτοικο Βερολίνου, Λιόρ Σαμρίζ, που εκπροσωπεί ένα πιο πειραματικό και λιγότερο δομημένο τρόπο αφήγησης. Τις ταινίες των δύο δημιουργών που θα προβληθούν σε αυτό το τμήμα του φεστιβάλ, θα τις βρείτε εδώ και εδώ αντίστοιχα.

Φέτος, επίσης, εγκαινιάζεται και η "Νεανική Οθόνη", το εκπαιδευτικό πρόγραμμα έξι μεγάλου μήκους ταινίες μυθοπλασίας και κινουμένων σχεδίων για μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Ανάμεσά τους και η επίσημη πρόταση της Ολλανδίας στα Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας, Kauwboy. Όλες οι ταινίες του προγράμματος βρίσκονται εδώ.

Τέλος, στα πλαίσια του φεστιβάλ, θα γίνουν και τα εγκαίνια της Ταινιοθήκης της Θεσσαλονίκης, που ελπίζουμε να δώσει ισχυρό πολιτιστικό στίγμα και μετά την ολοκλήρωση του Φεστιβάλ. Η Ταινιοθήκη, η οποία θα στεγάζεται στο Μουσείο Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, θα εγκαινιαστεί με την ειδική προβολή της ταινίας Caravaggio του Derek Jarman στην αίθουσα Παύλος Ζάννας, και θα ξεκινήσει τη λειτουργία της με το αφιέρωμα «Η κινηματογραφική ζωή της ζωγραφικής». Όλες οι προβολές που θα γίνουν με την αιγίδα της παρουσιάζονται εδώ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...