Κυριακή, 9 Ιουνίου 2013

30 στιγμές πριν το Before Midnight, Μέρος Δεύτερο: Before Sunset

Η ΠΟΛΗ: Παρίσι.
Η ΜΟΥΣΙΚΗ: Ρομαντική ήχοι κιθάρας, με την φωνή της Julie Delpy να τραγουδά τους στίχους του "An Ocean Apart", το οποίο η ίδια έγραψε. Ταιριαστά, η ταινία κλείνει με ένα ακόμα δικό της τραγούδι, το "A waltz for a night".
ΑΥΤΗ: 32 χρονών, ακτιβίστρια, σε μία σχέση που δεν την γεμίζει αλλά διατηρεί ζωντανή την ιδεολογία της.
ΑΥΤΟΣ: Περίπου στην ηλικία της, ημι-επιτυχημένος συγγραφέας που έρχεται στο Παρίσι για να προωθήσει το νέο του βιβλίο. Το οποίο βασίζεται στην βραδιά που έζησαν μαζί πριν εννέα χρόνια.
Ο ΧΡΟΝΟΣ: Λιγότερο από 2 ώρες. 
ΟΙ ΣΤΙΓΜΕΣ: Μέχρι να δύσει ο ήλιος, έχουν ένα και μόνο απόγευμα για να ανακεφαλαιώσουν τα τελευταία χρόνια της ζωής τους. Και να απαντήσουν στο τι συνέβη τελικά σε εκείνο το μοιραίο ραντεβού που είχαν δώσει έξι μήνες μετά. Αυτά είναι όσα χρειάζεται να θυμάται εκείνος, εκείνη και ο θεατής λίγο πριν το Before Midnight.
(Οι πρώτες δεκαπέντε στιγμές από το Before Sunrise βρίσκονται εδώ)

01. ΕΝΑ ΧΑΜΟΓΕΛΟ ΑΞΙΖΕΙ ΟΣΕΣ ΧΙΛΙΕΣ ΛΕΞΕΙΣ
Όταν η Σελίν εμφανίζεται στην παρουσίαση βιβλίου του Τζέσι, δεν υπάρχουν λόγια για να περιγράψουν το μειδίαμά της.

02. ΟΙ ΕΞΗΓΗΣΕΙΣ... Ή ΜΗΠΩΣ ΟΧΙ;
Τι συνέβη, όμως, πριν εννέα χρόνια; Η Σελίν δεν μπορεί να μην ρωτήσει.
-Πήγες στο ραντεβού στη Βιέννη;
-Εσύ πήγες;
-'Οχι, δεν μπορούσα. Για σένα θέλω να ξέρω.
-Αφού δεν πήγες εσύ.
-Πες μου αν πήγες εσύ!
-'Οχι.
-Ευτυχώς.
-Ευτυχώς και για τους δυο. Σκέψου να είχε πάει μόνον ο ένας μας!
-'Ενιωθα άσχημα αλλά δεν γινόταν να έρθω. Είχε πεθάνει η γιαγιά μου και την έθαψαν εκείνη την ημέρα.
-Η γιαγιά σου στη Βουδαπέστη;
-Το θυμάσαι κι αυτό;
-Θυμάμαι τα πάντα.
-Φυσικά, το γράφεις και στο βιβλίο. 'Εφευγα για Βιέννη όταν μάθαμε τα νέα οπότε πήγα στην κηδεία.
-Συλλυπητήρια. 
-Ευχαριστώ. Αφού δεν πήγες κι εσύ... Στάσου. Γιατί δεν πήγες; Εγώ ήμουν έτοιμη να πάω. Βρες μια καλή δικαιολογία. 
Αλλά ο Τζέσι δεν έχει καλή δικαιολογία. Γιατί εκείνος πήγε όντως στο ραντεβού στη Βιέννη.

03. "ΥΠΑΡΧΕΙ ΧΩΡΟΣ ΓΙΑ ΑΙΣΙΟΔΟΞΙΑ"
Ο Τζέσι παραμένει αισιόδοξος αλλά η Σελίν ξεκινά ολόκληρη διάλεξη για τα "κακά του κόσμου" και όλα τα πράγματα που πάνε κατά διαόλου. Εννιά χρόνια μετά δεν είναι η ρομαντική κοπέλα της Βιέννης. Παραμένει όμως το ίδιο περιπετειώδης. Εκείνη η χειρομάντισσα είχε απόλυτο δίκιο τελικά.

04. ΤΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΤΗΣ ΜΝΗΜΗΣ
Τι συνέβη εκείνο το βράδυ τελικά; Πόσο κοντά ήρθαν ο Τζέσι και η Σελίν; Ποιος έχει δίκιο από τους δύο: ο Τζέσι που υποστηρίζει πως το σεξ υπήρξε ή η Σελίν που κατηγορηματικά επιμένει πως δεν είχε γίνει τίποτα;
-Δεν κάναμε σεξ.
-Αστειεύεσαι, έτσι;
-'Οχι. Εξάλλου αυτή ήταν η όλη ομορφιά της βραδιάς.
-Μα, κάναμε έρωτα!
-Δεν είχες προφυλακτικό κι εγώ δεν κάνω ποτέ ελεύθερο σεξ. Ειδικά στη μία βραδιά. Είμαι υστερική με την υγεία.
-Μου φαίνεται τρομακτικό που δε θυμάσαι τι έγινε. 
-Δεν έγραψα βιβλίο μεν, αλλά κρατώ ημερολόγιο. Κατέγραψα τα πάντα. Εσύ είσαι που ωραιοποίησες τη βραδιά μας.
-Θυμάμαι ακόμη και τη μάρκα του προφυλακτικού.

05. "Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΔΕΝ ΑΛΛΑΖΕΙ"
Η Σελίν υποστηρίζει ότι ο άνθρωπος δεν αλλάζει ουσιαστικά ούτε απόψεις ούτε στάση ζωής. Ο Τζέσι κάνει την ερώτηση-παγίδα.
-Πιστεύεις στη μετενσάρκωση;
-Καθόλου.

06. ΟΙ "ΔΙΕΣΤΡΑΜΜΕΝΟΙ"
Η Σελίν διαπιστώνει ότι τα χρόνια επιφέρουν μερικές διαφοροποιήσεις στις ανθρώπινες σχέσεις, που δεν φανταζόταν ο 23χρονος εαυτός της.
-Μια φίλη μού έλεγε ότι στην επόμενη σχέση θα συντάξει ερωτηματολόγιο για το τι τους αρέσει και τι όχι...
-Εννοείς γραπτό ή προφορικό;
-Κυρίως γραπτό. Αλλά όχι με ναι-όχι. Κάπως πιο λεπτομερές. Π.χ., στην ερώτηση Είσαι ΣαδοΜαζοχιστής; Η απάντηση θα'ταν: Οχι, αλλά καμιά μπάτσα στον πισινό, που και που, δε βλάπτει! Ή ''Σ'αρέσουν τα πρόστυχα λόγια στο σεξ;''
-Τέτοια πράγματα;
-'Οχι τόσο γενικές ερωτήσεις αλλά: Ποια λέξη σε ανάβει;
-Εμένα;
-Ναι.
-Ποια λέξη σε ανάβει;
-Δεν ξέρω.
-Μήπως η λέξη μουνί;
-Τρελαίνομαι.
-Ωραία. Είναι φοβερό πόσό διεστραμμένοι γίναμε τα τελευταία εννιά χρόνια.

07. ΚΑΝΕΙΣ ΔΕΝ ΑΝΤΙΚΑΘΙΣΤΑΤΑΙ
Η Σελίν εξηγεί την μοναδικότητα των σχέσεων και αρχίζει να δείχνει πως ίσως δεν τελείωσαν όλα εκείνο το μοιραίο βράδυ στη Βιέννη.
"Το ίδιο μου συμβαίνει με τους ανθρώπους. Ξεχωρίζω πάνω τους τις πιο χαρακτηριστικές λεπτομέρειες, που μ'αγγίζουν πολύ και ξέρω ότι μετά θα μου λείπουν. Κανείς δεν αντικαθίσταται γιατί ο καθένας είναι φτιαγμένος από όμορφες ξεχωριστές ασημαντότητες. 'Οπως, θυμάμαι τα γένια σου που έχουν λίγο κόκκινο χρώμα κι ο ήλιος το έκανε να λάμπει εκείνο το πρωί που έφυγες. Το θυμάμαι αυτό και μου λείπει. Σου ακούγεται τρελό;"
Όχι, γιατί και ο λόγος που ο Τζέσι έγραψε το βιβλίο ήταν για να ξαναεμφανιστεί εκείνη στην παρουσίαση.

08. "ΚΑΙ ΝΟΜΙΖΑ ΟΤΙ ΗΜΟΥΝ ΤΡΕΛΟΣ"
Ο Τζέσι και η Σελίν ζούσαν το ίδιο διάστημα στη Νέα Υόρκη χωρίς να το γνωρίζουν. Κι ας συναντήθηκαν σχεδόν μια φορά τυχαία.
-Τους μήνες πριν παντρευτώ σε σκεφτόμουνα συνέχεια. Τη μέρα του γάμου, ένας φίλος με πήγαινε στην εκκλησία, κοίταζα απ'το παράθυρο και νομίζω σε είδα εκεί κοντά να κλείνεις την ομπρέλα για να μπεις σε μαγαζί με φαγητά, γωνία 13ης και Μπροντγουέη. Τώρα πιστεύω ότι ίσως ήσουν εσύ!
-Ζούσα στην 11η & Μπροντγουέη.
Damm you, people.

09. ΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΡΟΜΑΝΤΙΣΜΟΥ
Στη διαδρομή προς το σπίτι της Σελίν, έρχεται η ώρα για την αποκάλυψη όλης της αλήθειας.
-'Εχω πολλά όνειρα ακόμη αλλά όχι σχετικά με τον έρωτα. Δε λυπάμαι, έτσι έχουν τα πράγματα.
-Γι'αυτό ζεις με κάποιον που λείπει συνέχεια;
-Σίγουρα δεν αντέχω την καθημερινότητα μιας σχέσης. Περνάμε καλά μαζί, μετά αυτός φεύγει και μου λείπει αλλά τουλάχιστον δεν νιώθω πόνο και μιζέρια. 'Οταν κάποιος είναι διαρκώς δίπλα μου, ασφυκτιώ.
-Πριν όμως είπες ότι το θες να αγαπάς και να σ'άγαπάνε.
-Ναι, κι όταν μου συμβεί, αμέσως νιώθω την καταπίεση. Είναι χάλια. Είναι τρελό αλλά ευτυχισμένη νιώθω μόνο αν είμαι μόνη μου. Καλύτερα μόνη, πάρα με κάποιον και να νιώθω πάλι μόνη. Δε μου είναι εύκολο να είμαι ρομαντική. Ξεκινάω έτσι και αφού την πατάω φορές ξεχνώ όλες τις ηλίθιες ιδέες και μετά αρπάζω τον πρώτο που θα βρεθεί μπροστά μου! Ψέματα! Δεν φταίει που την πάτησα. Απλά, είχα πολλές άθλιες σχέσεις! Δεν ήταν κακοί, νοιάζονταν για μένα αλλά δεν υπήρχε επικοινωνία και πάθος. Τουλάχιστον από μεριάς μου. Δεν ξοδεύω συναισθήματα για τους άλλους πλέον. 'Εβαλα όλο το ρομαντισμό μου σ'εκείνο το βράδυ μας κι από τότε δεν μπόρεσα ποτέ να νιώσω το ίδιο ακριβώς. Λες και σου'δειξα αισθήματα που τα πήρες για πάντα μαζί σου!
(Και φυσικά θυμόταν ότι οι δυο τους έκαναν σεξ εκείνο το βράδυ. Και δεν ήταν μια φορά αλλά δύο.)

10. ΗΜΟΥΝ ΚΑΛΑ ΩΣΠΟΥ...

11. ΤΟ ΠΑΡΟΛΙΓΟΝ ΑΓΓΙΓΜΑ (2)
Σε πλήρη επανάληψη του σκηνικού του Before Sunrise αλλά με αντιστροφή των ρόλων, η Σελίν πάει να αγγίξει τον Τζέσι όσο εκείνος μιλάει για την βαρετή ζωή του χωρίς εκείνη. Ακριβώς, όπως ο Τζέσι στο Before Sunrise, σταματάει την τελευταία στιγμή πριν τον αγγίξει.

12. ΤΟ ΤΕΣΤ

13. ΟΙ ΣΚΑΛΕΣ
Δύο λεπτά σιωπής όσο οι δυο τους ανεβαίνουν τα σκαλοπάτια μέχρι το σπίτι της Σελίν. Σε λίγο το αεροπλάνο θα αναχωρήσει και ο Τζέσι θα πρέπει να βιαστεί αν θέλει να το προλάβει.

14. ΤΟ ΒΑΛΣ ΤΗΣ ΜΙΑΣ ΒΡΑΔΙΑΣ
Η Σελίν τραγουδάει στον Τζέσι το "Βαλς για μια βραδιά". Μόνο που ο ίδιος σύντομα συνειδητοποιεί πως πρόκειται για την δική τους βραδιά. Πριν εννιά χρόνια. Κι ας αστειεύεται πως η Σελίν προσθέτει απλά το οποιοδήποτε όνομα στον στίχο, όπως πίστευε και τότε που ο ποιητής έγραψε το ποίημα με βάση το "milkshake".

15. "ΜΩΡΟ ΜΟΥ, ΘΑ ΧΑΣΕΙΣ ΤΟ ΑΕΡΟΠΛΑΝΟ ΣΟΥ"
Υπό τους ήχους του "Just In Time" της Nina Simone, η Σελίν προειδοποιεί τον Τζέσι για το αεροπλάνο του, για να κλείσει η ταινία με το αινιγματικό του χαμόγελο. Τίτλοι τέλους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...